Ντοκιμαντέρ: Buy Now: The Shopping Conspiracy
Σενάριο και σκηνοθεσία: Nic Stacey
Παραγωγή: Flora Bagenal
Έτος παραγωγής: 2024
Διάρκεια: 1 ώρα 24 λεπτά
Ένα καθηλωτικό και άκρως αφυπνιστικό ντοκιμαντέρ του Netflix για την καταναλωτική μανία, τη χειραγώγηση του αγοραστικού κοινού από τις μεγάλες εταιρείες και τις καταστροφικές, δυστυχώς, συνέπειες που έχει η απίστευτα μεγάλη παραγωγή προϊόντων και η κατάληξή τους, για τον πλανήτη και συνεπώς για εμάς τους ίδιους.
Ακούστε τα και μάθετέ τα όλα εκ των έσω και συγκεκριμένα, από ανθρώπους που εργάστηκαν σε υψηλόβαθμες θέσεις σε εταιρείες κολοσσούς όπως η Apple, η Amazon, η Adidas και η Unilever. Ένα ντοκιμαντέρ που πρέπει οπωσδήποτε να δούμε όλοι για να καταλάβουμε πώς λειτουργούν οι εταιρείες που προσπαθούν και καταφέρνουν με μεγάλη επιτυχία να μας πείσουν να αγοράζουμε όλο και περισσότερα και αχρείαστα, εν τέλει, προϊόντα, και να μάθουμε πού καταλήγουν αυτά που καταναλώνουμε και πετάμε, αλλά και εκείνα που δεν αγοράζει κανείς.
Πώς όλα αυτά λοιπόν επηρεάζουν τη ζωή και την υγεία μας; Υπάρχει άραγε ελπίδα για ένα καλύτερο αύριο, για ένα περιβάλλον πιο καθαρό και υγιεινό για μας και τους υπόλοιπους οργανισμούς; Και αν ναι πώς θα το καταφέρουμε αυτό;
Μείνετε μέχρι το τέλος του ντοκιμαντέρ για να ακούσετε τις συμβουλές και τις απόψεις των προαναφερόμενων ατόμων και κατά πόσο θεωρούν κάτι τέτοιο εφικτό.
Συγκεκριμένα, όσον αφορά την Amazon, μια πρώην σχεδιάστρια εμπειρίας χρήστη, που εργάστηκε εκεί για 15 χρόνια πριν την απολύσουν, μιλάει στην κάμερα του Netflix και μας αποκαλύπτει πολλά πράγματα. Διηγείται την εμπειρία της στην εταιρεία, τον χαρακτήρα του Τζεφ, το πόσο δύσκολο ήταν στην αρχή να πείσουν τον κόσμο να αγοράσει μέσω διαδικτύου, και τον στόχο της Amazon: κάθε φορά που κάποιος ήθελε να αγοράσει κάτι, οτιδήποτε και να ήταν αυτό και οπουδήποτε και να βρισκόταν το άτομο, να έρχεται στο μυαλό του η Amazon.
Μάλιστα, μας εξηγεί πως μέχρι και η μικρή λεπτομέρεια στις ιστοσελίδες πώλησης, ήταν προμελετημένη από επιστήμονες, ώστε να οδηγηθεί κάποιος στην αγορά και πως στόχευαν να εξυπηρετούν τον κόσμο όσο πιο γρήγορα γίνεται. Γιατί όμως, μας απαντά, ήταν και είναι σημαντικό για την Amazon να αποκτήσει ο πελάτης της αυτό που θέλει όσο πιο γρήγορα και εύκολα γίνεται; Ώστε να μην έχει τον απαραίτητο χρόνο να σκεφτεί πιο κριτικά, αν όντως χρειάζεται αυτό που νόμιζε πως ήθελε να αγοράσει. Επιπρόσθετα, αναφέρει τον αγώνα που έγινε για να αποκτήσει η εταιρεία καθολικό κλιματολογικό σχέδιο και αν όντως μπήκε σε ισχύ.
Κατόπιν στο ντοκιμαντέρ, μεταξύ άλλων μιλούν ένας κατασκευαστής ρούχων που μας ενημερώνει για τα πραγματικά νούμερα της παραγωγής μεγάλων εταιρειών, μια χημικός μηχανικός που μοιράζεται μαζί μας σπουδαίες πληροφορίες για το αν συμβαίνει όντως ανακύκλωση και τι τρέχει με τις ετικέτες των προϊόντων, ένας ερευνητής των αποβλήτων που μας δείχνει τελικά πού καταλήγουν πράγματα που πετάμε, ο CEO μιας επιχείρησης που επιδιορθώνει συσκευές και αποκαλύπτει τον τρόπο και τον λόγο που πλέον κινητά, εκτυπωτές κ.α. κατασκευάζονται, έτσι ώστε να μην δέχονται επιδιόρθωση, καθώς και πολλοί άλλοι.
Καθόλη τη διάρκεια του ντοκιμαντέρ μάλιστα, η τεχνητή νοημοσύνη ονόματι Σάσα, μας καθοδηγεί και μας παραθέτει πέντε βήματα με πραγματικά παραδείγματα για να μεγιστοποιήσει κανείς τα κέρδη του, βήματα τα οποία οι πιο κερδοφόρες εταιρείες ακολουθούν.
Τελικά, υπάρχει κάποιος από αυτούς που συνέβαλαν να δημιουργηθεί η σημερινή κατάσταση με τους τεράστιους όγκους αποβλήτων και τη συνεχή, μαζική και άσκοπη κατανάλωση, που έχει μετανιώσει και προσπαθήσει να “εξιλεωθεί για τις αμαρτίες του”;
Τι βάζουν οι εταιρείες του λιανεμπορίου στους υπαλλήλους τους να κάνουν με τα φαγητά και τα λοιπά προϊόντα που δεν έχουν καταναλωθεί; Ποια τα πραγματικά νούμερα παραγωγής αποβλήτων; Τι συμβαίνει με την Coca-Cola και το μήνυμα που περνάει στους καταναλωτές της; Τι είναι η ψευτο-οικολογική ταυτότητα;
Δείτε το ντοκιμαντέρ για να σας απαντηθούν αυτές και πολλές άλλες ερωτήσεις και να μάθετε τι συμβαίνει πραγματικά στον κόσμο με τα φαγητά, τα ρούχα, τα παπούτσια, τα κινητά και άλλα προϊόντα που καταναλώνουμε.
Προσωπικά, το ντοκιμαντέρ μου άρεσε τόσο πολύ που ήθελα να γράψω για αυτό και να προτείνω στους πάντες να το δουν, ώστε όλοι μαζί ευαισθητοποιημένοι για το περιβάλλον και σπίτι μας, να αλλάξουμε τις καταναλωτικές μας συνήθειες και να κάνουμε τη διαφορά.