Με ένα βίντεο στον ολοκαίνουριο λογαριασμό του στο Instagram, ο τετράκις παγκόσμιος πρωταθλητής, Σεμπάστιαν Φέτελ αποφάσισε να γνωστοποιήσει την απόφασή του να αποχωρήσει από την F1 στο τέλος της φετινής χρονιάς. Αρκετοί ήταν αυτοί που αιφνιδιάστηκαν από αυτή του την επιλογή καθώς δεν φαινόταν να έχει τέτοια πρόθεση και η ομάδα του ήθελε να τον διατηρήσει και για την επόμενη σεζόν.
Οι οδηγικές του ικανότητες δεν μπορούν να παραβλεφθούν ακόμα και τώρα που αγωνίζεται σε μία ομάδα με σαφώς χειρότερο μονοθέσιο σε σχέση με αυτά που έχει οδηγήσει στο παρελθόν. Η εμπειρία του και οι γνώσεις που διαθέτει είναι πολύ σημαντικές για μία ομάδα όπως η Άστον Μάρτιν που παλεύει να βελτιώσει την απόδοση του μονοθεσίου της και να φτάσει στην κορυφή. Η ίδια η ομάδα ήθελε να συνεχίσουν τη συνεργασία τους καθώς ήταν φανερό ότι η βοήθεια και οι πληροφορίες που τους παρείχε ήταν αρκετά χρήσιμες. Και κανείς δεν μπορεί να πει ότι “έτρωγε” τη θέση κάποιου νεαρού πιλότου. Έχει αποδείξει πολλές φορές κατά τη διάρκεια της σεζόν ότι και τώρα αποτελεί έναν πολύ γρήγορο πιλότο που ανήκει ακόμα στο υψηλότατο επίπεδο της F1.
Πολλοί συναθλητές του ξαφνιάστηκαν και δήλωσαν την ευγνωμοσύνη τους για το γεγονός ότι είχαν την ευκαιρία να λάβουν μέρος σε αγώνες μαζί του, από τον πιο νεαρό πιλότο στο grid μέχρι και τους -για πολλά συνεχόμενα χρόνια- ανταγωνιστές του. Και αυτό συνέβη διότι ο Φέτελ πέρα από καλός οδηγός είναι και ένας εξαιρετικός άνθρωπος. Όσο περνούσαν τα χρόνια ο ίδιος ωρίμαζε και πλέον έχει γίνει ένας από τους πιο ενεργούς πιλότους της F1, εκφράζοντας την άποψή του για διάφορα φλέγοντα ζητήματα της παγκόσμιας σφαίρας.
Τον έχουμε δει να μιλάει για την ανισότητα, ιδιαιτέρως όταν αγωνίζεται σε χώρες της Μέσης Ανατολής, ήταν από τους πρωτοπόρους του κινήματος της F1 “Racing as One”, μία πρωτοβουλία της F1 για να καταπολεμήσει τον ρατσισμό που υπάρχει τόσο μέσα στο σπορ όσο και στον κόσμο γενικότερα. Ακόμα, έχει αναφερθεί στη κλιματική αλλαγή – έχει χαρακτηρίσει “κλιματικό έγκλημα” αυτό που γίνεται στον Καναδά με την αποψίλωση αρκετών δασικών εκτάσεων για την εξαγωγή πετρελαίου που έχουν ως αποτέλεσμα την αύξηση των αερίων του θερμοκηπίου στη χώρα.
Μαζί με τον Λιούις Χάμιλτον είναι δύο φωνές μέσα στη F1 που πιέζουν για αλλαγές, χρησιμοποιώντας την αναγνωρισιμότητά τους για να τις φέρουν τόσο μέσα στην ίδια την F1 όσο και στον υπόλοιπο κόσμο. Για το ίδιο το brand της F1 είναι σημαντικό να έχει ανθρώπους που δεν φοβούνται να εκφράσουν την άποψή τους, να μάχονται για έναν καλύτερο και πιο δίκαιο κόσμο καθώς αποτελούν μία θετική διαφήμιση του σπορ και ωθούν την κοινότητα της F1 να δράσει για το καλό της ανθρωπότητας.
Τι ακολούθησε μετά την ανακοίνωση της απόσυρσης του Φέτελ
Μετά τον καταιγισμό των μηνυμάτων που εξέφραζαν τον θαυμασμό τους για τα κατορθώματα του Φέτελ αλλά ταυτόχρονα και τη λύπη τους για αυτήν την απόφαση, η Άστον Μάρτιν κινήθηκε ταχύτατα για να αναπληρώσει το κενό που άφησε ο Φέτελ με έναν άλλο αρκετά έμπειρο πιλότο, τον Φερνάντο Αλόνσο. Η τωρινή ομάδα του Αλόνσο, Αλπίν, έμαθε για αυτή του την απόφαση από την επίσημη ανακοίνωση της Άστον Μάρτιν, κάτι που αιφνιδίασε και εξόργισε τους ιθύνοντες και φανέρωσε μία αδυναμία τους.
Για να αντιμετωπίσουν αυτό το σοκ και όλη την κακή κριτική που δέχτηκαν, καθώς είχαν δηλώσει ανοιχτά ότι επιθυμούσαν την παραμονή του Αλόνσο στην ομάδα, ανακοίνωσαν ότι είχαν έρθει σε συμφωνία με τον ελπιδοφόρο Αυστραλό οδηγό Όσκαρ Πιάστρι, ο οποίος μαζί με τον Οκόν θα αποτελούσαν το δίδυμο για το 2023. Ήταν μία κίνηση που πολλοί ανέμεναν, αλλά υπήρξε έντονος προβληματισμός για τον τρόπο της ανακοίνωσής του. Έγινε σε μία αρκετά παράξενη στιγμή της ημέρας, δεν αναφερόταν πουθενά ότι υπέγραψε συμβόλαιο αλλά απλώς ότι πήρε προαγωγή (αποτελούσε τον τρίτο οδηγό της ομάδας), ενώ δεν υπήρχε καμία αναφορά σε λόγια του ίδιου του Πιάστρι.
Ο ίδιος ο οδηγός λίγες ώρες αργότερα, με tweet του στη σχετική πλατφόρμα δήλωσε ότι δεν έχει έρθει σε συμφωνία με την Αλπίν ώστε να αποτελέσει τον δεύτερο οδηγό της για το 2023, ενώ ανέφερε ξεκάθαρα ότι δεν θα οδηγεί για την ομάδα την επόμενη σεζόν. Αυτή η ανακοίνωση έβαλε φωτιά στο διαδίκτυο, καθιστώντας τη θέση της Αλπίν ακόμα πιο δύσκολη.
I understand that, without my agreement, Alpine F1 have put out a press release late this afternoon that I am driving for them next year. This is wrong and I have not signed a contract with Alpine for 2023. I will not be driving for Alpine next year.
— Oscar Piastri (@OscarPiastri) August 2, 2022
Γιατί, όμως, μία ομάδα όπως η Αλπίν να κάνει ένα τέτοιο λάθος; Η πιο λογική εξήγηση είναι ότι πανικοβλήθηκαν από τον τρόπο με τον οποίο έχασαν τον Αλόνσο για το 2023 και έκαναν αυτήν την κίνηση δύναμης. Προσπάθησαν να αποδείξουν ότι δεν εξαρτώνται από κανέναν οδηγό και ότι έχουν λύση για κάθε πρόβλημα που τους εμφανίζεται. Αυτή τους η κίνηση, πάντως, απέτυχε εντελώς και η ίδια η ομάδα δέχτηκε αρκετή κριτική.
Για να επιστρέψουμε στα πιο σημαντικά, η απόσυρση του Φέτελ μετά το πέρας της φετινής σεζόν είναι μία απώλεια όχι μόνο για την Άστον Μάρτιν αλλά και τη F1 στο σύνολό της. Ο Φέτελ είναι ένας αρκετά δημοφιλής οδηγός και πολύ σπάνια θα βρεθούν άτομα που δεν τον συμπαθούν ή δεν τον θεωρούν αξιόλογο οδηγό ακόμα και στα 35 του έτη. Όλα όσα ακολούθησαν την ανακοίνωσή του ήταν τραγελαφικά, προσφέροντας αρκετές δόσεις γέλιου στους οπαδούς της F1. Όμως, το γεγονός ότι δεν θα δούμε τον Φέτελ του χρόνου σε κάποιο μονοθέσιο είναι κάτι που θα πάρει καιρό για να το συνηθίσουμε, όπως συμβαίνει και με όλους τους θρύλους του σπορ που αποσύρονται.