Leave the World Behind: Ο κόσμος καταρρέει και εξήγηση δεν μπορεί να δοθεί

Η ταινία Leave the World Behind κυκλοφόρησε μέσω της πλατφόρμας του Netflix στις 8 Δεκεμβρίου, αν και είχε προβληθεί πρώτη φορά τον Οκτώβριο από το Αμερικανικό Ινστιτούτου Κινηματογράφου, και βασίζεται στο ομότιτλο βιβλίο του Rumaan Alam. Την σκηνοθεσία και το σενάριο της ταινίας υπογράφει ο Sam Esmail, ενώ πρωταγωνιστεί ένα all-star cast, το οποίο απαρτίζεται από τους Ethan Hawke, Julia Roberts, Mahershala Ali, Kevin Bacon, Myha’la μαζί με τους Charlie Evans και Farrah Mackenzie.

Ένα παντρεμένο ζευγάρι, η Amanda και ο Clay, παίρνουν τα δύο τους παιδιά και πηγαίνουν για διακοπές σε ένα νοικιασμένο σπίτι στο Long Island. Το πρώτο βράδυ της παραμονής τους, και ενώ το πρωί έχει προηγηθεί μία ανεξήγητη προσάραξη ενός πετρελαιοφόρου στην παραλία, εμφανίζονται οι φερόμενοι ως ιδιοκτήτες του σπιτιού και ζητάνε να μείνουν μαζί τους.

«Είμαι άχρηστος χωρίς το κινητό μου». Αυτό λέει προς το τέλος της ταινίας ο Clay, ο χαρακτήρας που υποδύεται ο Ethan Hawke, αδυνατώντας να συνειδητοποιήσει και να εξηγήσει την πλήρη κατάρρευση γύρω του και να μετριάσει την απελπισία του. Μέχρι όμως να φτάσουμε σε αυτήν την μινιμαλιστική, αλλά πλήρως ακριβή ατάκα μεσολαβούν πολλά.

Leave the World Behind

Το είδος των post apocalyptic ταινιών είναι σίγουρα πολύ ενδιαφέρον, καθώς διεγείρει το ενδιαφέρον του θεατή για μία ανθρωπότητα σε παρακμή, για έναν κόσμο χωρίς αρχή, μέση και τέλος, για μία πραγματικότητα εξαχρείωσης και εξαθλίωσης. Κάποιες εστιάζουν στο καθαρά ανθρωπιστικό κομμάτι, όπως το The Road με το Viggo Mortensen ή το The Book of Eli με τους Denzel Washington και Gary Oldman (εξαιρετικές ταινίες και οι δύο), ενώ άλλες, όπως το The Terminator παρουσίασαν έναν κόσμο στον οποίο η ανθρωπότητα πληγώθηκε από την αλαζονεία της, με την τεχνητή νοημοσύνη να παίρνει τον έλεγχο.

Εκεί ακριβώς διαφέρει το Leave the World Behind από άλλες παρόμοιες προσπάθειες, η σκοπιά από την οποία εξετάζει τα γεγονότα που αφηγείται, με την επιθυμία του Esmail να ενσωματώσει πολλά διαφορετικά στοιχεία στο πρότζεκτ του να είναι εμφανής. Με μία πολύ διεισδυτική ματιά χρησιμοποιεί την κάμερα ως έναν ακόμη πρωταγωνιστή, καθώς οι έξυπνες γωνίες λήψης που επιλέγει, προσδίδουν μία διάσταση ψυχολογικού θρίλερ στο όραμά του. Μέσα σε όλα αυτά βασική αρχή είναι η προβολή των γεγονότων από το πρίσμα του τεχνολογικού ακρωτηριασμού, της πλήρους αχρήστευσης κάθε συσκευής.

Η αποξένωση λόγω της υπερβολικής έκθεσης σε οποιαδήποτε οθόνη, η διακοπή και υποβάθμιση των ανθρωπίνων σχέσεων στο όνομα της προόδου και της εξέλιξης απασχολούν έντονα τον σκηνοθέτη, σε μία εποχή, η οποία χαρακτηρίζεται από την σταδιακή ψηφιοποίηση της ανθρώπινης και θνητής υπόστασης της κοινωνίας. Τα περιβαλλοντικά μηνύματα είναι διάχυτα σε όλο το φάσμα της ιστορίας, απότοκο της μεγαλομανίας και της ματαιοδοξίας της ανθρώπου, που αδυνατεί να τιθασεύσει και να οριοθετήσει τις πράξεις του.

Και στο τέλος αυτό που μένει είναι η άγνοια για όσα συμβαίνουν, ο κατακερματισμός κάθε έννοιας οργάνωσης και τάξης, με έναν αόρατο εχθρό να σπέρνει τον όλεθρο και τον G.H. Scott του Mahershala Ali με αφοπλιστική ειλικρίνεια να δηλώνει, ότι «Έχουμε κάνει πολλούς εχθρούς», μία σαφή σπόντα για την τάση των ΗΠΑ να αναμιγνύονται παντού.

Μέσα από τα μάτια κάποιων ολότελα διαφορετικών χαρακτήρων, το Leave the World Behind εγείρει πολλά ερωτήματα, με έντονη τη διάθεση της κριτικής και του προβληματισμού για το πού μπορεί να φτάσει ο κόσμος. Η Julia Roberts και ο Ethan Hawke ενσαρκώνουν ένα ζευγάρι, που λίγα κοινά παρουσιάζει στον τρόπο που σκέφτεται και ενεργεί. Από τη μία, η Roberts δίνει σάρκα και οστά σε έναν χαρακτήρα μισάνθρωπο, καχύποπτο, δύσπιστο και πλήρως εχθρικό πίσω από το προσωπείο της μητέρας, που θέλει να προστατεύσει τα παιδιά της. Την κρίσιμη στιγμή όμως, αντιλαμβάνεται και ομολογεί, ότι αυτό το μένος πηγάζει από την αδήριτη ανάγκη της να περιβάλλεται από ανθρώπους, να αλληλεπιδρά μαζί τους, να νιώθει και να είναι ζωντανή.

Από την άλλη, ο Clay του Ethan Hawke είναι πιο ήπιων τόνων, πιο ψύχραιμος, φιλικός, διστάζει να δείξει τη συμπόνια του, όταν δύο άγνωστοι χτυπάνε την πόρτα στη μέση της νύχτας. O Mahershala Ali φέρνει την πραότητα, που πάντοτε τον διέκρινε, την ευγένεια και την χάρη ενός ανθρώπου, που φαίνεται να γνωρίζει περισσότερα απ’όσα λέει, με στόχο να διασφαλίσει την ασφάλεια της αυθάδους και επιθετικής κόρης του, που με τόση ενέργεια υποδύεται η ανερχόμενη Myha’la.

Όσο περνάει η ώρα και οι άμυνες πέφτουν, ο μόνος στον οποίον μπορούν να καταφύγουν, για να αντιμετωπίσουν την κρίση, είναι ο συνάνθρωπός τους, παραμερίζοντας τις όποιες διαφορές που πριν φαίνονταν αγεφύρωτες. Και στο τέλος, ο άνθρωπος που έμοιαζε παράλογος και παρανοϊκός, ο Danny του Kevin Bacon, ένας επιβιωτιστής, είναι ο μόνος που έχει συλλέξει τα εφόδια που απαιτούνται, για να ανταποκριθεί στις συνθήκες χάους, ο μόνος που έβλεπε τα σημάδια και μπορεί να δώσει κάποια εξήγηση για όσα συμβαίνουν.

Το Leave the World Behind είναι μία πολύ ενδιαφέρουσα και δυνατή προσθήκη σε ένα ιδιαίτερο είδος, αυτό των post apocalyptic ταινιών. Το καλογραμμένο σενάριο, η δυναμική σκηνοθεσία και οι πολύ καλές ερμηνείες συνθέτουν ένα πολύ δυνατό σύνολο, που σίγουρα θα ιντριγκάρει όσους επιλέξουν να το παρακολουθήσουν.

Μοιράσου το:

Γιώργος Ψάλλας

Γιώργος Ψάλλας

Αντισυμβατικός και υπερβολικά διαφορετικός για την ηλικία μου, θα με βρεις να προτιμάω την ηρεμία από την ένταση και την παράνοια, να βλέπω ταινίες, να ακούω μουσική (την κανονική, όχι αυτή που βρίσκεται στη μόδα), να παρακολουθώ τα αθλητικά τεκταινόμενα και ενίοτε να διαβάζω βιβλία.

 

Πρόσφατα

Διαβάστε Περισσότερα

Σχετικά Άρθρα