Βρισκόμαστε στο Μπούσαν, τη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Νότιας Κορέας μετά τη Σεούλ. Ο αστυνομικός επιθεωρητής Hae-Joon (Park Hae-il) διεξάγει έρευνα, προκειμένου να εξιχνιάσει τον ύποπτο θάνατο ενός μεσήλικα που έπεσε από μια βουνοκορφή. Ενώ όλα δείχνουν στην αρχή πως πρόκειται για αυτοκτονία, σύντομα οι υποψίες της αστυνομίας στρέφονται προς τη νεαρή κι όμορφη Κινέζα Seo-rae (Tang Wei), τη σύζυγο του αποθανόντα, η οποία γρήγορα γίνεται έμμονη ιδέα στον Hae-Joon.
Αυτή είναι η πλοκή της νέας ρομαντικής ταινίας μυστηρίου «Decision to Leave» («Heojil kyolshim»), της οποίας την παραγωγή, το σενάριο και τη σκηνοθεσία επιμελήθηκε ο Park Chan-wook, ένα όνομα που δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις. Η ταινία, εκτός του ότι χάρισε στον Park, βραβείο Καλύτερου Σκηνοθέτη στο Φεστιβάλ Καννών 2022, επιλέχθηκε να εκπροσωπήσει τη Νότια Κορέα στην κούρσα για Καλύτερη Διεθνή Ταινία στα ενενηκοστά πέμπτα Βραβεία της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, ευρύτερα γνωστά ως Όσκαρ.
Το project αυτό σηματοδοτεί μία ακόμη συνεργασία του σκηνοθέτη με τη σεναριογράφο Jeong Seo-kyeong (η οποία ήταν αρκετά απασχολημένη το τελευταίο διάστημα, καθώς πρόσφατα έγραψε το πετυχημένο δράμα «Little Women», το οποίο μπορείτε να βρείτε στην streaming πλατφόρμα Netflix). Έκδηλα επηρεασμένοι από τον Hitchcock (και συγκεκριμένα από την ταινία του τελευταίου «Vertigo»), τοποθετούν για άλλη μια φορά μια γυναίκα στο επίκεντρο της ταινίας και γράφουν μία, αναμφίβολα, αμφιλεγόμενη κι αντισυμβατική ερωτική ιστορία που φαντάζει καταδικασμένη από την αρχή.
Οι βασικοί πρωταγωνιστές είναι δύο άνθρωποι εκ διαμέτρου αντίθετοι, όπως το βουνό και η θάλασσα. Ο Hae-Joon, ο οποίος αποκλίνει από το στερεότυπο του macho αστυνομικού ντετέκτιβ πρόκειται για έναν ευγενή και πράο άνθρωπο, ο οποίος έχει φινέτσα «όχι ως αστυνομικός, όχι ως Κορεάτης, όχι ως άντρας, αλλά ως ένας σύγχρονος άντρας». Υποφέρει από αϋπνία, η οποία προκαλείται από το άγχος που του προξενούν οι ανεξιχνίαστες υποθέσεις της δουλειάς του.
Την αϋπνία του αυτή θα γιατρέψει η Seo-rae, μία άλλη γι’ αυτόν ανεξιχνίαστη υπόθεση, μία γυναίκα μυστηριώδη, η οποία δεν λέει ποτέ αυτό που πραγματικά θέλει να πει και δεν έχει καμία σχέση με την τυπική femme fatale. «Ο σοφός άνθρωπος θαυμάζει το νερό, ο ευγενικός άνθρωπος θαυμάζει τα βουνά». Είναι ξεκάθαρο στη συγκεκριμένη περίπτωση ποιος είναι το βουνό και ποιος η θάλασσα. Ωστόσο, αυτό που δεν είναι ξεκάθαρο είναι τι συμβαίνει όταν αυτά τα δύο συναντιούνται. Κι αυτό ακριβώς εξερευνά η ταινία.
Με πολύ λιγότερη βία κι ακόμη λιγότερο σεξ, σε σχέση με τις προηγούμενες ταινίες του (βλ. Oldboy, Lady Vengeance, The Handmaiden), το «Decision to Leave» μας επιτρέπει να δούμε τη ρομαντική πλευρά του πολυεπίπεδου Park Chan-wook. Ενώ ξεκινά σαν ταινία μυστηρίου, στη συνέχεια εξελίσσεται σε κάτι τελείως διαφορετικό, την προσπάθεια και κυρίως την ανάγκη δύο ανθρώπων για σύνδεση στον κόσμο του σήμερα, που παρά τις τεχνικές διευκολύνσεις που έχει να προσφέρει στον τομέα της επικοινωνίας, στο τέλος μόνο η τελευταία δεν ευνοείται.
Οι νύχτες του Hae-Joon είναι ατελείωτες κι εξουθενωτικές, η έλξη που έχει για την επί χρόνια σύντροφο και σύζυγό του καθαρά σωματική. «Πρέπει να κάνουμε σεξ, ακόμη κι αν σιχαινόμαστε ο ένας τον άλλον», του λέει εκείνη, μία δήλωση την οποία διαδέχεται η σιωπή.
Όταν, όμως, έρχεται στη ζωή του η Seo-rae, οι νύχτες του ξαφνικά αποκτούν νόημα και συντροφιά. Και μπορεί οι χαρακτήρες του Park Chan-wook να μην γράφουν γράμματα ο ένας στον άλλον, αλλά να χρησιμοποιούν εφαρμογές, ο ρομαντισμός ωστόσο είναι εκεί, σε ένα ηχητικό μήνυμα που λέει «σ’ αγαπώ», σε ένα app που προσπαθεί να μεταφράσει από τα Κορεατικά στην Κινεζική ένα σπαραχτικό «Έχω καταρρεύσει τελείως». Σε ανάσες συγχρονισμένες. Σε δύο χέρια που πάνε να συναντηθούν, αλλά τελικά αλλάζουν πορεία.
Από τεχνικής άποψης, η ταινία είναι εξίσου άρτια. Η φωτογραφία είναι καταπληκτική (η ταινία πραγματικά είναι ένα οπτικό ποίημα), το editing του Kim Sang-bum σε κρατά σε εγρήγορση για 138 λεπτά, χωρίς να σε κάνει στιγμή να βαρεθείς και το ost του Cho Young-wuk είναι υπέροχα ταιριαστό με το όλο vibe. Η αριστουργηματική σκηνοθεσία του Park Chan-wook θυμίζει περισσότερο την προηγούμενη δουλειά του, την Υπηρέτρια (The Handmaiden, 2016), παρά την τριλογία της εκδίκησης (Oldboy, Sympathy for Mr. Vengeance, Lady Vengeance) και σε κάνει να αναφωνείς: «Το έκανε πάλι το θαύμα του!».
Όλα αυτά και πρωτίστως η χημεία μεταξύ των δύο ηθοποιών, χημεία που οφείλεται τόσο στην ευγένεια του Park Hae-il, όσο και στην αβίαστη γοητεία που εκπέμπει η Tang Wei, καθιστούν το «Decision to Leave» ένα πολύ δυνατό comeback για τον Park Chan-wook και ταυτόχρονα μία δημιουργία που θα ήταν κρίμα να αγνοήσετε, καθώς πρόκειται για μια ταινία που θα κάνει ακόμη και τον πιο δύσπιστο να σκεφτεί ότι ίσως υπάρχει αυτό το κάτι παραπάνω.
Το «Decision to Leave» προβάλλεται αυτήν τη στιγμή στους ελληνικούς κινηματογράφους με τον τίτλο «Απόφαση Φυγής». Μην το χάσετε!