4 Απριλίου 2020
Τους τελευταίους 2 μήνες , η εμφάνιση και η εξάπλωση του ιού Covid-19 στην Ευρώπη, αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο έχει προκαλέσει ριζικές μεταβολές στη ζωή των ανθρώπων. Η προέλευση του συγκεκριμένου ιού αποτελεί μυστήριο και οι υποθέσεις ποικίλουν. Βέβαια, οποιαδήποτε και αν είναι αυτή, η καταμέτρηση χιλιάδων πλέον νεκρών και εκατοντάδων χιλιάδων κρουσμάτων έχουν καταστήσει το social- distancing αναγκαίο και τις κυβερνήσεις των χωρών “ετοιμοπόλεμες” για την λήψη νέων μέτρων. Μέσα στο απόλυτο χάος που έχει προκληθεί και αναζητώντας μία πηγή αισιοδοξίας ανάμεσα στις ολέθριες επιπτώσεις του ιού, μία μικρή σπιθαμή ελπίδας μπορεί να γεννηθεί: το περιβάλλον φαίνεται να προσπαθεί να επουλώσει τις πληγές του που οφείλονται στην ανθρώπινη δραστηριότητα.
Οι μειωμένες ανθρώπινες μετακινήσεις, λοιπόν, συμβάλλουν καθοριστικά στον περιορισμό των αέριων ρύπων. Σύμφωνα με παρατηρήσεις του National Space Association, τον Ιανουάριο και Φεβρουάριο του 2020, η συγκέντρωση του διοξειδίου του αζώτου (αερίου που οφείλει την εμφάνιση του στους ρύπους των μέσων μετακίνησης), στη κεντρική και δυτική Κίνα, μειώθηκε κατά 10-30%.
Σύμφωνα με έρευνες που διεξήχθησαν από την κορυφαία αμερικανική εφημερίδα, Washington Post, και το Κέντρο Έρευνας για την Ενέργεια και τους Αέριους ρύπους (CREA), η Νέα Υόρκη, το Σαν Φρανσίσκο και το Σιάτλ παρατηρούν επίσης αξιοθαύμαστη πτώση στους ρύπους : της τάξης του 40%!
Τα ποσοστά είναι παραπάνω από ενθαρρυντικά καθώς την τελευταία δεκαετία, οι επιπτώσεις του φαινομένου του θερμοκηπίου έκαναν την εμφάνισή τους, με αποτέλεσμα το λιώσιμο των πάγων στους Πόλους, σταδιακή αύξηση στη στάθμη των ωκεανών(περίπου 6.5 εκατοστά από το 1994), και απρόσμενες καιρικές συνθήκες. Ο Gavin Elliot, επικεφαλής της γνωστής εταιρίας σχεδίασης και κατασκευής κτιρίων, Manchester studio, σε προσωπική του συνέντευξη ανέφερε: “Είναι ενδιαφέρον να συγκρίνει κάποιος την προσέγγιση των ανθρώπων απέναντι στο climate change και τις τωρινές συνθήκες”, ενώ συνέχισε λέγοντας: “Ο κορωνοϊός είναι καθαρά ένα άμεσο και επείγον ζήτημα που πρέπει να αντιμετωπισθεί, αν όμως μιλήσεις με μηχανικούς περιβάλλοντος θα πουν ακριβώς το ίδιο για την κλιματική αλλαγή, κι όμως δεν φαίνεται οι κυβερνήσεις να δεσμεύονται για την καταπολέμησή της”.
Παρά τα προσωρινά αυτά δείγματα ο Li Shuo, περιβαλλοντικός σύμβουλος στην Greenpeace στη Δυτική Ασία, μίλησε για το φαινόμενο του “revenge pollution”. Μάλιστα ανέφερε πως η οικονομική ύφεση λόγων του Covid-19 θα αναγκάσει την Κίνα να επαναπροσδιορίσει την οικονομία της σε βάρος του περιβάλλοντος. Οι επιπτώσεις της προσπάθειας αυτής θα υπερισχύσουν σημαντικά της τωρινής πτώση των αέριων ρύπων .
Ανήσυχη για τις εξελίξεις και η πρώην Πρόεδρος της Ιρλανδίας και εκπρόσωπος των Ηνωμένων Εθνών για τα ανθρώπινα δικαιώματα, Mary Robinson , η οποία τόνισε πως οι κυβερνήσεις οφείλουν να πράξουν τα μέγιστα ώστε να διατηρηθούν ζωντανές οι κοινωνίες, με ένα φιλικό προς το περιβάλλον τρόπο, καθώς η κλιματική αλλαγή αποτελεί μία εξίσου αληθινή απειλή.
Τέλος, η ατμoσφαιρική ρύπανση σε μεγάλα ευρωπαϊκά κέντρα έχει εξίσου μειωθεί σύμφωνα με τα δεδομένα του European Union Earth Observation programme που παρουσίασε η ESΑ (European Space Agency). Οι διαφορές αυτές είναι αισθητές στην Βόρεια Ιταλία καθώς και στην Γαλλία.
Γράφει ο Γιώργος Γκύζης