Την εβδομάδα μεταξύ 15-22 Ιουλίου, η καρδιά της δημοσιογραφίας χτυπούσε στη Θεσσαλονίκη. Η θερινή ακαδημία, μία πρωτοβουλία του Τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του ΑΠΘ, έλαβε σάρκα και οστά για έκτη χρονιά με συμμετέχοντες από περισσότερες από 12 χώρες του κόσμου, οι οποίοι ταξίδεψαν μέχρι την πόλη μας για να ενώσουν τις δυνάμεις τους απέναντι στις σύγχρονες προκλήσεις του επαγγέλματος.
Φιλοξενούμενοι στο Κέντρο Ψηφιακού Μετασχηματισμού και Ψηφιακών Δεξιοτήτων της Cisco σε έναν καθ’ όλα ευρύχωρο και ευχάριστο χώρο στα ιστορικά Σφαγεία, οι συμμετέχοντες στο θερινό σχολείο, μεταξύ αυτών και του υποφαινόμενου, ήρθαν σε επαφή με τις νέες τάσεις της δημοσιογραφίας, όπως αυτές διαμορφώνονται στην Ελλάδα και τον κόσμο, σήμερα.
Το δυναμικό δίδυμο των καθηγητών Παναγιώτου-Φραγκονικολόπουλου ανέλαβε εκ νέου την οργάνωση της ακαδημίας, προσελκύοντας διακεκριμένους ομιλητές για να καθοδηγήσουν την επόμενη γενιά δημοσιογράφων στο διεθνώς μεταβαλλόμενο μιντιακό σκηνικό. Κορυφαίοι καθηγητές και ερευνητές από ελληνικά και ξένα πανεπιστήμια, έμπειροι δημοσιογράφοι και καταξιωμένοι ανταποκριτές έδωσαν το παρών στην εκδήλωση, όπου μετέδωσαν τις γνώσεις και τα βιώματά τους με έναν τρόπο που σίγουρα δεν άφησε κανέναν ασυγκίνητο.
Οι προβληματικές της φετινής ακαδημίας αναπτύχθηκαν σε τέσσερις βασικές θεματικές ενότητες: η πρώτη αφορούσε το ζήτημα της παραπληροφόρησης σε συνδυασμό με τη δημοσιογραφία των επιστημών και της δυνατότητας να αναπτύσσεται από τους δημοσιογράφους ένας κριτικός τρόπος σκέψης για την αξιολόγηση της αξιοπιστίας των πληροφοριών που συνεχώς επεξεργάζονται.
Η δεύτερη ενότητα οργανώθηκε γύρω από τη μελέτη του τρόπου επικοινωνίας που υιοθετούν τα μέσα σε περιόδους κρίσης, όπως αυτή που διανύουμε σήμερα, αποτέλεσμα της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία και της εκτεταμένης εμπλοκής των αναγνωστών στον δημόσιο διάλογο (ή αν προτιμάτε μονόλογο) που αναπτύσσεται κυρίως στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Η τρίτη ενότητα οικειοποίησε τους συμμετέχοντες με το πώς οι δημοσιογραφικοί οργανισμοί χαράσσουν νέες στρατηγικές για την προσέλκυση ενός συγκεκριμένου target group ή την εξάπλωση της στόχευσης σε διευρυμένες πληθυσμιακές ομάδες με διαφορετικές προσλαμβάνουσες.
Τέταρτη και αγαπημένη μου ενότητα ήταν εκείνη της φωτο-δημοσιογραφίας και του λεγόμενου storytelling, πώς δηλαδή οι φωτορεπόρτερ μπορούν να πουν πολλά, χωρίς στην ουσία να πουν τίποτα, χρησιμοποιώντας μόνο μία φωτογραφία ή ακόμα και μία ολόκληρη συλλογή φωτογραφικών καρέ για να σχηματίσουν μία ιστορία, που να είναι εύκολα κατανοητή από το κοινό.
Όπως προμήνυαν όμως οι διοργανωτές, το φετινό THISAM ήταν «πολλά παραπάνω πέρα από διαλέξεις και εργασίες». Η παρουσία φοιτητριών από την πολύπαθη Ουκρανία, οι οποίες κατάφεραν να έρθουν με υποτροφία στη Θεσσαλονίκη, κατόπιν των συντονισμένων ενεργειών των κ. Παναγιώτου και κ. Μπούρα, αποτέλεσε μία ξεχωριστή επιτυχία, ανάλογου μεγέθους με την επιτυχία να παραβρεθούν στο θερινό σχολείο γυναίκες από την αυτόνομη περιοχή του Κουρδιστάν στο Βόρειο Ιράκ.
Όπως μας πληροφορεί ο κ. Μπούρας μέσα από τον τοίχο του στο Facebook, όλες οι συμμετέχουσες από το Ιρακινό Κουρδιστάν είναι περήφανα μέλη της ένοπλης οργάνωσης «Peshmerga» (σε ελεύθερη μετάφραση «αυτοί που αντιμετωπίζουν τον θάνατο») που έχει ως καθήκον την προστασία των τοπικών κουρδικών πληθυσμών στην περιοχή.
Άξιοι συγχαρητηρίων είναι όσοι έβαλαν το λιθαράκι τους –και πιστέψτε με ήταν πολλοί- στη διεξαγωγή της θερινής ακαδημίας, η οποία ξεκίνησε από το μηδέν το 2017 και έχει φτάσει στο σημείο που βρίσκεται σήμερα, να απολαμβάνει της στήριξης δηλαδή κορυφαίων μέσων ενημέρωσης, πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, ανεξάρτητων οργανισμών και λοιπών φορέων. Μεταξύ αυτών το Ίδρυμα Konrad Adenauer, το Γραφείο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Ελλάδα και φυσικά το Αμερικανικό Προξενείο στη Θεσσαλονίκη. Η Γενική Πρόξενος των ΗΠΑ, Elizabeth K. Lee απηύθυνε μάλιστα χαιρετισμό, λίγο πριν την απονομή των βεβαιώσεων παρακολούθησης την όγδοη και τελευταία μέρα των διεργασιών.
Από την πρώτη συμμετοχή μου στη θερινή ακαδημία αποκόμισα μόνο οφέλη. Εκδηλώσεις σαν κι αυτή, όχι μόνο δύνανται να ανοίξουν πόρτες, αλλά θα πρέπει να είναι ο κανόνας κι όχι η εξαίρεση στη δημιουργία μίας νέας εξωστρεφούς εικόνας για την τριτοβάθμια εκπαίδευση και τη δια βίου μάθηση στην Ελλάδα.
Πέρα από τα όλα τα υπόλοιπα, κρατώ περισσότερο τις ανθρώπινες σχέσεις που χτίσαμε κατά τη διάρκεια της περασμένης εβδομάδας. Το THISAM πέτυχε κάτι πολύ σημαντικό. Ο καθένας και η καθεμία επέστρεψε σπίτι του με την αίσθηση ότι αποτελεί μέρος μιας μεγάλης πολυπολιτισμικής παρέας εκκολαπτόμενων δημοσιογράφων με κοινό πάθος για την καλώς εννοούμενη δημοσιογραφία.
Βρείτε την ιστοσελίδα και τα social media του THISAM, ακολουθώντας τους παρακάτω συνδέσμους:
Facebook: Thessaloniki International Media Summer Academy
Instagram: jour_school