Ποια είναι η ιστορία του τουρισμού μας; Αρκούν οι καταγάλανες θάλασσες, οι φιλόξενοι τόποι και η κουλτούρα για να έρθουν οι τουρίστες στη χώρα μας; Πώς διαφημίζονται όλα αυτά στους ξένους επισκέπτες;
Η Ελλάδα από τα αρχαία χρόνια τιμά τη φιλοξενία. Σε πιο πρόσφατα δεδομένα, σύμφωνα με την Δρ. Ειρήνη Καραμούζη, πέρυσι αυτός ο τομέας έδωσε εργασία στο ¼ των πολιτών (2024) και δημιουργεί το 20-30% του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος μας. Γι’ αυτόν τον λόγο πιστεύει ότι ο τουρισμός έχει καθορίσει τη μορφή της χώρας μας και πως ο τρόπος που διαφημιζόμαστε ως προορισμός έχει επιρροή στον τουριστική κίνηση.
Η προώθηση της Ελλάδας ως brand ταξιδιωτικού προορισμού παρουσιάζεται στην νέα ψηφιακή έκθεση «Imagining Greece». Στην έκθεση μπορεί κανείς να γνωρίσει μέσα από τα σπάνια και ποικίλα τεκμήρια την ιστορία του ελληνικού τουρισμού και «να φανταστεί» πώς η χώρα μας αναδείχθηκε σε «ονειρικό» προορισμός.
Ανάμεσα στα πολύτιμα τεκμήρια υπάρχουν φωτογραφίες, τουριστικοί οδηγοί, καρτ ποστάλ και αφίσες που μπορεί ο όποιος θέλει να τα θαυμάσει ηλεκτρονικά στην ιστοσελίδα: Imagininggreece.com | Imagining Greece.
Η έκθεση είναι δομημένη σε τέσσερα μέρη, αποτυπώνοντας την εμπειρία του επισκέπτη που ταξιδεύει στη χώρα μας. Ξεκινάει από την προσέλκυση μέσω της Εικόνας, η οποία πληροφορεί για τους θησαυρούς της Ελλάδας. Έπειτα ακολουθεί το Ταξίδι, η περιήγηση σε αμέτρητους ελληνικούς προορισμούς μέσα από πολλές διαδρομές. Σειρά έχει η Ανακάλυψη τόπων και των ανθρώπων και πάμπολων εμπειριών που μπορούν να ζήσουν μέσα από τα φεστιβάλ, τα πολιτισμικά δρώμενα, τα μουσεία, τη λαογραφική κουλτούρα κάθε περιοχής κ.α.. Τέλος, όλα αυτά διατηρούνται ζωντανά μέσω της Ανάμνησης. Η Ανάμνηση που κρατά το ταξίδι ζωντανό μέχρι την επόμενη επίσκεψη.

Από τα πιο γνωστά τεκμήρια στην έκθεση είναι η παρακάτω αφίσα :

Η αφίσα αποτελεί έμπνευση του Γιώργου Μόραλη με χρονολογία το 1956. Ξεχωρίζει για τα όμορφα, έντονα χρώματά της και για την αποτύπωση της νησιωτικής ζωής της Ελλάδας με έναν ρεαλιστικό-ρομαντικό τρόπο.
Αυτή η αφίσα μπορεί να αποτελεί μια διαφήμιση, όμως θυμίζει και έργο τέχνης, έχοντας στοιχεία που παρομοιάζουν στον Hockney (Portrait of an Artist -Two figures in a pool) και στον Hopper (nighthawks).

Εκδότης: Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού
Σχεδιαστής: Φρέντυ Κάραμποτ (1924-2011). https://imagininggreece.com/artefacts/griechenland-1961
Τα σπάνια κομμάτια της έκθεσης, πολλά από τα οποία ψηφιοποιούνται για πρώτη φορά και με τέτοια λεπτομερή διαδικασία, λειτουργούν και ως ένα ιστορικό αρχείο για κάθε μέρος. Μέσα από τον ψηφιακό χάρτη μπορούμε να δούμε ποια τεκμήρια συνδέονται με κάθε περιοχή και πώς αυτή προβαλλόταν ανά τα χρόνια.
Στη Θεσσαλονίκη βλέπουμε να συνδυάζεται η παραδοσιακή με μια εναλλακτική προσέγγιση. Προβάλλονται φυσικά τα τοπόσημα και τα αξιοθέατά της, όπως ο Λευκός Πύργος, η Καμάρα, οι εκκλησίες της και πολλά άλλα.

Ταυτόχρονα γίνεται προβολή της Δ.Ε.Θ. ως σημείο εμπορικότητας/διεθνικότητας και της πόλης ως προορισμός εργασιακού/συνεδριακού τουρισμού.

Η ποικιλομορφία της Ελλάδας υπήρξε η βάση των προσπαθειών προσέγγισης τουριστών, οδηγώντας σε ένα brand «κερδοφόρου αλλά περίπλοκου συνδυασμού, παρά σε μια συνολικά συγκροτημένη καμπάνια» (Imagining Greece: How tourism shaped a nation). Κάποια στοιχεία όμως έμειναν διαχρονικά σταθερά στην προώθηση της χώρας μας.