20 Νοεμβρίου 2020
Έναν από τους πιο δύσκολους χρόνους στη σύγχρονη εποχή βιώνει τόσο η Ελλάδα όσο και ολόκληρος ο πλανήτης. Με τα κρούσματα να έχουν αυξηθεί κατακόρυφα χωρίς να έχει κυκλοφορήσει κάποιο εμβόλιο, η Ελλάδα όπως και πολλές άλλες χώρες επέλεξαν το lockdown ως λύση. Παρά πολλοί τομείς επηρεάστηκαν από αυτή την απόφαση. Και ένας από αυτούς είναι και τα σχολεία.
Με τον πρωθυπουργό να τονίζει στις δηλώσεις του στα τέλη Οκτωβρίου ότι θα γίνει τεράστια προσπάθεια να διατηρηθούν ανοιχτά τα σχολεία, όλοι έβλεπαν ότι κάτι τέτοιο ήταν αδύνατο να συμβεί. Παρόλα αυτά μέχρι και τη Παρασκευή 13 του μηνός οι παιδικοί σταθμοί, οι βρεφονηπιακοί σταθμοί αλλά και τα δημοτικά σχολεία ήταν ανοικτά. Όμως, η ανησυχητική κατάσταση που επικρατεί παρά τα πιο αυστηρά μέτρα, ώθησε τη κυβέρνηση να προβεί στο κλείσιμο όλων των παραπάνω.
Και έμεινε για περισσότερο καιρό αυτός ο τομέας της εκπαίδευσης ανοικτός, διότι οι πιθανότητες να γίνει μετάδοση του ιού σε παιδιά αυτής της ηλικίας είναι πολύ μικρές. Μελέτες που έχουν γίνει πάνω στο συγκεκριμένο θέμα αναφέρουν ότι ισχύει αυτό το γεγονός εξαιτίας των χαμηλών επιπέδων των πρωτεϊνών υποδοχέων ACE2 των παιδιών, οι οποίες περιέχουν τα ένζυμα που αφήνουν τον ιό να περάσει στα πνευμόνια του ανθρώπου. Αυτό είναι, βέβαια, ένα μέρος της αλήθειας. Διότι από την άλλη πλευρά, εάν είχε κλείσει όλο το εκπαιδευτικό σύστημα θα υπήρχε αρκετά μεγαλύτερος αριθμός παιδιών που δεν θα τους ήταν εύκολο (που ούτε και τώρα τους είναι) να κάτσουν μπροστά από μία οθόνη και να βλέπουν επιμορφωτικά προγράμματα.
Εδώ, όμως, φαίνεται ότι υπάρχουν κάποια προβλήματα. Πρώτα από όλα, μπορεί τα παιδιά από μόνα τους να είναι πιο ανθεκτικά στον ιό, αλλά οι γονείς που είναι υποχρεωμένοι να πηγαίνουν και να φέρνουν τα παιδιά τους από το σχολείο έχουν χειρότερο ανοσοποιητικό σύστημα και έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να προσβληθούν από τον ιό. Σίγουρα αυτές οι μετακινήσεις των γονιών είναι ένας παράγοντας που συμβάλλει σημαντικά σε αυτή την, έως τώρα, αναποτελεσματικότητα των μέτρων. Πέρα από αυτό, για να συνδεθούν οι μαθητές στις τάξεις τους είναι υποχρεωμένοι να διαθέτουν, πέρα από ίντερνετ, κάμερες-μικρόφωνα αλλά και χώρο για να εγκατασταθούν, χωρίς να ενοχλούν τους γονείς τους.
Μπορεί για αυτόν το λόγο τα σχολεία να μείνουν κλειστά για έναν μήνα, δηλαδή για να προστατευτούν οι γονείς αλλά και λόγω των αντικειμενικών δυσκολιών που αντιμετωπίζουν οι νεαροί μαθητές. Θεωρώ πάντως ότι η Τρίτη Λυκείου -αν όχι και η Δευτέρα- θα μπορούσαν να συνεχιστούν. Και αυτό, γιατί παρόλο που οι μαθητές αυτής της ηλικίας είναι πιο εύκολο να προσβληθούν από τον ιό, κανείς από αυτούς δεν είναι τόσο αφελής ώστε να μην προσέχει και να μην τηρεί τα μέτρα. Επιπλέον οι καθηγητές συνειδητοποιούν το πόσο σημαντικές είναι οι πανελλήνιες για τα παιδιά και δεν νομίζω ότι θα είχαν κάποια αντίρρηση, ώστε να επιστρέψουν στις αίθουσες τηρώντας όλα τα απαραίτητα υγειονομικά μέτρα (τουλάχιστον αυτοί που αγαπάνε την εργασία τους).
Σε περίπτωση που άρχιζε πάντως η Τρίτη Λυκείου, η φυσική παρουσία του μαθητή στη τάξη θα ήταν μάλλον προαιρετική. Είναι μία χρονιά πολύ σημαντική από όλους τους τομείς για τα παιδιά αυτά καθώς καθορίζει το μέλλον τους σε κάποιο βαθμό και δεν είναι δυνατό να διδάσκονται από το σχολείο και το φροντιστήριο μέσω υπολογιστή.
Ο υπολογιστής δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση υποκατάστατο του μαθήματος. Είναι πάρα πολύ δύσκολο να υπάρξει ποιοτική επικοινωνία δάσκαλου-μαθητή και πραγματικά δεν μπορώ να φανταστώ πώς μπορούν να καλύψουν μέρος της ύλης με αυτόν το τρόπο. Από διάφορες έρευνες που έχουν γίνει, φαίνεται ότι η πλειοψηφία των υποψηφίων έχει επηρεαστεί αρνητικά από την καραντίνα (τόσο ψυχολογικά όσο και στο διάβασμά τους).
Επομένως δεν είναι δυνατό να προετοιμαστούν επαρκώς οι μαθητές της Τρίτης Λυκείου για τις πανελλήνιες, υπό τις συγκεκριμένες συνθήκες. Και εάν το κράτος δεν θέλει να διακινδυνεύσει να συγκεντρωθούν πολλά παιδιά πίσω από θρανία (διαχωρισμένα σε περισσότερα τμήματα) τουλάχιστον μπορεί να επιτρέψει τη δια ζώσης διδασκαλία των φροντιστηρίων. Γιατί στην τελική εκεί κρίνεται πλέον (και δυστυχώς) η προετοιμασία των πανελληνίων.
Δεν στέκομαι καν στο γεγονός ότι παιδιά που διαμένουν σε απομακρυσμένες περιοχές δεν έχουν πρόσβαση στην εκπαίδευση καθώς είναι κάτι που το έχει συνειδητοποιήσει ο καθένας από εμάς. Δεν χωράει αμφιβολία ότι ένα πιθανό άνοιγμα της Τρίτης Λυκείου μπορεί να ισοδυναμεί με αύξηση των κρουσμάτων. Για αυτόν τον λόγο δεν πιστεύω ότι είναι αναγκαίο να υπάρξει κάτι τέτοιο.
Τα φροντιστήρια παρόλα αυτά θα πρέπει να ανοίξουν για την κατάλληλη προετοιμασία των μαθητών. Το κράτος, όμως, δεν μπορεί να προβεί σε μία τέτοια κίνηση, διότι θα είναι σαν να αποδέχεται το γεγονός ότι τα Λύκεια δεν προσφέρουν όλα τα εφόδια που χρειάζονται οι μαθητές, ώστε να επιτύχουν τους στόχους τους. Με δεδομένο αυτό, όλοι όσοι δίνουν πανελλήνιες φέτος οφείλουν να βρουν έναν τρόπο να υπερκεράσουν όλες αυτές τις δυσκολίες και τα εμπόδια που μπαίνουν μπροστά τους με σκοπό να πετύχουν τα όνειρά τους.