3ο Πανελλήνιο Συνέδριο Σχολικής Ψυχολογίας

Στις 10-13 Νοεμβρίου πραγματοποιήθηκε στις εγκαταστάσεις του Κέντρου Διάδοσης Ερευνητικών Αποτελεσμάτων (ΚΕΔΕΑ) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης το 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο Σχολικής Ψυχολογίας υπό την Αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων. Το DREAM ON-Line ήταν εκεί και θα σας μεταφέρει τα πιο σημαντικά θέματα που παρουσιάστηκαν και συζητήθηκαν καθ’ όλη τη διάρκεια του Συνεδρίου.

Για την όλη διοργάνωση συστήθηκαν δύο επιτροπές που αποτελούνταν από νυν, υποψήφιους, ομότιμους και επίτιμους καθηγητές Πανεπιστημίων όλης της χώρας: 1) την οργανωτική επιτροπή με πρόεδρο την κυρία Ελευθερία Γωνίδα, καθηγήτρια Εξελικτικής και Σχολικής Ψυχολογίας, που αποτελούνταν από νυν και υποψήφιους καθηγητές του Α.Π.Θ. και 2) την επιστημονική επιτροπή με πρόεδρο την κυρία Συγκολλίτου Ευθυμία, Ομότιμη Καθηγήτρια του ΑΠΘ, που ανέλαβε την προεδρία και τον συντονισμό των διαφόρων εργαστηρίων, συμποσίων, ομιλιών κλπ.

Σε όλη τη διάρκεια του συνεδρίου εθελοντική ομάδα φοιτητών του Πανεπιστημίου παρείχε υπηρεσίες διαφόρων ειδών. Υπήρχε γραμματεία η οποία έδινε χρήσιμες πληροφορίες για οτιδήποτε σχετιζόταν με το συνέδριο, ενώ προμήθευε, επίσης, και το υλικό παρακολούθησης στους συμμετέχοντες (εγχειρίδιο με αναλυτικό πρόγραμμα, τετράδιο σημειώσεων, ενημερωτικά φυλλάδια, ταμπελάκι με το ονοματεπώνυμο του κάθε συμμετέχοντα, καθώς και μια τσάντα μεταφοράς όλων αυτών). Επίσης, υπήρχαν ταξιθέτες και ομάδα τεχνικής υποστήριξης (ηχητική κάλυψη και επίλυση πιθανών τεχνικών προβλημάτων κατά τη διάρκεια των παρουσιάσεων).

Στο τέλος της πρώτης ημέρας του Συνεδρίου πραγματοποιήθηκε δεξίωση-τελετή έναρξης κατά τη διάρκεια της οποίας απηύθυναν χαιρετισμούς η Πρόεδρος του Συνεδρίου, κα Ελευθερία Γωνίδα, η Πρόεδρος του τμήματος Ψυχολογίας του Α.Π.Θ., κα Μαρία-Ελένη Κοσμίδου, ο Κοσμήτορας της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ., κος Κωνσταντίνος Μπίκος, ο Πρόεδρος της Ελληνικής Ψυχολογικής Εταιρείας (ΕΛ.Ψ.Ε.), κος Νικόλαος Μακρής, καθώς και η Συντονίστρια του Κλάδου Σχολικής Ψυχολογίας της ΕΛ.Ψ.Ε., κα Βασιλική Γιαννούλη.

Πρόγραμμα

Το Συνέδριο ξεκίνησε με 6 εργαστήρια διαφορετικής θεματικής ενότητας το καθένα. Σε αυτά γίνονταν κρατήσεις θέσεων, τις οποίες οι συμμετέχοντες καλούνταν να έχουν κλείσει μερικές μέρες πριν. Έγιναν ανοιχτές συζητήσεις μεταξύ συμμετεχόντων και οργανωτών σχετικά με το θέμα του εκάστοτε εργαστηρίου, ενώ ακολούθησαν και κάποιες «ασκήσεις» συνεργασίας στις οποίες οι συμμετέχοντες χωρισμένοι σε ομάδες καλούνταν να αναπτύξουν και να παρουσιάσουν τις απόψεις τους στις υπόλοιπες ομάδες. Οι 6 θεματικές των εργαστηρίων ήταν: 1) «σβήνω το τραύμα απ’ τη ζωή μου», 2) «προσεγγίσεις μουσικοθεραπείας στο σχολικό πλαίσιο», 3) «σχολείο και οικογένεια: συστημικές προοπτικές συνεξέλιξης», 4) «εκπαίδευση στην πολυπολιτισμική επάρκεια», 5) «διαχείριση των συναισθημάτων σε ένα κόσμο που αλλάζει», 6) «δουλεύοντας με παιδιά θύματα κακοποίησης».

Το μεγαλύτερο κομμάτι του Συνεδρίου περιλάμβανε τα 16 Προσκεκλημένα Συμπόσια, τα οποία λάμβαναν χώρα στα τρία αμφιθέατρα και το φουαγιέ του υπογείου του κτηρίου του ΚΕ.Δ.Ε.Α. Σε αυτά έγιναν παρουσιάσεις πρόσφατων ερευνητικών δεδομένων από προπτυχιακές και μεταπτυχιακές εργασίες φοιτητών, καθώς και διδακτορικές διατριβές υποψήφιων διδακτόρων. Βασική θεματική τους αποτέλεσαν γενικότερα ζητήματα γύρω από την πραγματικότητα στο σύνολο της Ελληνικής Εκπαίδευσης, καθώς και προβλήματα καθημερινής φύσης που αντιμετωπίζουν οι μαθητές/φοιτητές, οι γονείς/κηδεμόνες, οι εκπαιδευτικοί και οι σχολικοί ψυχολόγοι. Οι συμμετέχοντες είχαν την επιλογή να παρακολουθήσουν οποιοδήποτε συμπόσιο επιθυμούσαν. Με το πέρας των παρουσιάσεων ακολουθούσε διαδικασία διευκρινιστικών ερωτήσεων και απαντήσεων με συζητήσεις μικρού εύρους λόγω του περιορισμένου χρόνου.

Τέλος, άκρως σημαντική ήταν και η παρουσία κάποιων προσκεκλημένων ομιλητών από Πανεπιστήμια κυρίως του εξωτερικού οι οποίοι κι αυτοί με τη σειρά τους έκαναν ενδιαφέρουσες διαλέξεις. Πρόκειται για καθηγητές με πολυετή εμπειρία γύρω από την ελληνική πραγματικότητα, οι οποίοι συζήτησαν με τους συμμετέχοντες για τις διαφορές της Ελληνικής Εκπαίδευσης με αυτών της Μεγάλης Βρετανίας και των Η.Π.Α.

Συγκεκριμένα οι ομιλητές αυτοί ήταν: 1) η κα Sandra Dusmuir, καθηγήτρια Εκπαιδευτικής και Παιδικής Ψυχολογίας του University College London, 2) η κα Anastasia Kitsantas, καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας στο George Mason University των Η.Π.Α., 3) ο κος Renos Papadopoulos, καθηγητής, Διευθυντής του Κέντρου Τραύματος, Ασύλου και Μεταναστών του Τμήματος Ψυχοκοινωνικών και Ψυχαναλυτικών Σπουδών στο University of Essex της Μεγάλης Βρετανίας, 4) η κα Αριάδνη Στογιαννίδου, καθηγήτρια Διαγνωστικών Μεθόδων και Συμβουλευτικής στο Τμήμα Ψυχολογίας του Α.Π.Θ. και 5) η κα Χρυσή Χατζηχρήστου, καθηγήτρια Σχολικής Ψυχολογίας στο Τμήμα Ψυχολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και Πρόεδρος του Διεθνούς Οργανισμού Σχολικής Ψυχολογίας.

Σχολικής Ψυχολογίας

Συμπεράσματα Συνεδρίου – Επίλογος

Τέσσερις ημέρες, περίπου 25 ώρες πολλών ταυτόχρονων παρουσιάσεων, πάνω από 100 εισηγητές/ομιλητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό, αρκετές εκατοντάδες συμμετεχόντων. Αυτά είχε τη δυνατότητα να ζήσει και να δει κάθε συμμετέχων στο Συνέδριο αυτό. Αυτά είναι και μερικά από τα στοιχεία που αδυνατούν, ωστόσο, να περιγράψουν την επιτυχία του και τη σημαντικότητά του. Παρουσιάστηκαν, αναλύθηκαν και σχολιάστηκαν στοιχεία της πραγματικότητας στην Ελληνική Εκπαίδευση, ενώ καταγράφηκαν και επίσημες προτάσεις για τη βελτίωση της κατάστασης.

Αυτό που μένει (πέρα από την κούραση σίγουρα!) είναι η συνολική επιθυμία του τομέα της Σχολικής Ψυχολογίας να μεταφερθούν τα στοιχεία αυτά στα αρμόδια όργανα και Υπουργεία με σκοπό να ξεκινήσει η προσπάθεια ενίσχυσης του συστήματος «σχολείο/Πανεπιστήμιο-σχολική ψυχολογία». Το έργο των εκπαιδευτικών και των σχολικών ψυχολόγων μόνο εύκολο δεν είναι και κάθε κίνηση που γίνεται από την Πολιτεία πρέπει να βασίζεται σε παρόμοια στοιχεία, ώστε σταδιακά να εξομαλύνεται η κατάσταση. Γιατί «το σχολείο πρέπει πραγματικά να (μάς) αλλάζει»!

Μοιράσου το:

Γιώργος Γεράσης

Γιώργος Γεράσης

Στα 42 μου, αισίως, κατάφερα να κατασταλλάξω σε αυτό που ισχυρίζομαι επίσημα ότι ειμαι στην παρούσα φάση της ζωή μου –όσο φυσικά αυτό είναι εφικτό, μιας και είμαι λάτρης της διαρκούς εσωτερικής αναζήτησης και εξέλιξης. Από το 2019, λοιπόν, δηλώνω Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας, διατηρώ προσωπικό γραφείο στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, ενώ μέχρι το 2025 αισιοδοξώ να ολοκληρώσω και την τετραετή εκπαίδευσή μου στην Προσωποκεντρική και Focusing-Βιωματική Προσέγγιση. Γυρνώντας λίγο πίσω, είμαι ενεργός εθελοντής στις παιδικές κατασκηνώσεις της ΧΑΝΘ στον Άγιο Νικόλαο Χαλκιδικής από το 2002 και στα κενά κάνω και τον προπονητή μπάσκετ. Μέσω του DREAM ON-LINE μου δίνεται η δυνατότητα να συνεργαστώ με άτομα που γνωρίζω μέσω διαφόρων συγκυριών αρκετά χρόνια τώρα, πράγμα που με κάνει ιδιαίτερα χαρούμενο και μου δίνει τη δυνατότητα να είμαι (σχεδόν) αυτός που μπορείτε να δείτε στο προφίλ μου στο Facebook.

 

Πρόσφατα

Διαβάστε Περισσότερα

Σχετικά Άρθρα