Το gaming στη σύγχρονη εποχή

Είναι ηλίου φαεινότερο ότι τα πρόσφατα lockdown επέδρασαν σημαντικά στην αύξηση της ενασχόλησης του γενικού πληθυσμού με το gaming. Ο όρος αυτός πλέον περιλαμβάνει μια τεράστια ποικιλία διαφορετικών «ηλεκτρονικών παιχνιδιών», από απλές εφαρμογές στο κινητό ή στα social media μέχρι ολοκληρωμένα παιχνίδια με διαλόγους, ιστορία και χαρακτήρες και από παιχνίδια single player μέχρι τα λεγόμενα massively multiplayer online (MMOs) με εκατομμύρια χρήστες ανά τον κόσμο.

Τόσο τα παιδιά όσο και οι γονείς, φαίνεται να ασχολούνται ολοένα και περισσότερο με τη συγκεκριμένη δραστηριότητα. Αν και ακόμα υπάρχει διάχυτη η πεποίθηση ότι τα video games προκαλούν χίλια μύρια κακά και συνεχίζουν να δημιουργούν εντάσεις μεταξύ γονέων και παιδιών, σταδιακά φαίνεται να γίνεται αποδεκτό και από τις δύο μεριές, ότι με ελεγχόμενη χρήση δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας.

Πάμε να δούμε μερικά ενδιαφέροντα στατιστικά στοιχεία. Σε πρόσφατη έρευνα που διεξήχθη από την Ifop (μία από τις παλαιότερες εταιρείες που ασχολούνται με το κομμάτι της έρευνας) για λογαριασμό της HyperX, γνωστής εταιρείας εμπορίας gaming τεχνολογίας, το 91% των κοριτσιών και το 94% των αγοριών παίζουν πλέον έστω και περιστασιακά κάποιο είδος ηλεκτρονικού παιχνιδιού, ενώ και το 81% των γονέων φαίνεται να κάνουν έστω και μια μικρή γνωριμία με αυτά. Ακόμα πιο ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι 67% των πατέρων και 49% των μητέρων ενίοτε παίζουν και οι ίδιοι μαζί με τα παιδιά τους και μάλιστα το 71% αυτών δηλώνουν ότι το gaming τους έφερε πιο κοντά στα παιδιά τους από οποιαδήποτε άλλη ενασχόληση.

Πηγή: independent.co.uk

Πάνω στη συγκεκριμένη έρευνα τοποθετήθηκε η κλινική ψυχολόγος με ειδίκευση στις ψηφιακές συνήθειες, Vanessa Lalo, λέγοντας ότι:

“Σίγουρα η θέση των βιντεοπαιχνιδιών στην οικογένεια προοδεύει και οι γονείς τείνουν να παίζουν περισσότερο με τα παιδιά τους. Η αντίληψή τους για τα βιντεοπαιχνίδια αλλάζει προς το θετικό, ακόμα κι αν εξακολουθούν να είναι προσεκτικοί σε ορισμένα σημεία (χρόνος που αφιερώνεται, επιπτώσεις στην υγεία, εθισμός κλπ.). Ακόμα κι αν δεχθούμε ότι τα αποτελέσματα είναι επηρεασμένα εξαιτίας του γεγονότος ότι η συγκεκριμένη εταιρεία εμπορεύεται περιφερειακά gaming, σίγουρα δείχνουν αρκετό μέρος της αλήθειας.”

Για να δούμε τώρα τις θετικές και αρνητικές συνέπειες που επιφέρει η ενασχόληση με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια:

  • Σε όλες τις σχετικές μελέτες που διεξήχθησαν φάνηκε μια βελτίωση και ανάπτυξη διάφορων γνωστικών δεξιοτήτων ως αποτέλεσμα της ενασχόληση αυτής: παρατηρητικότητα, συγκέντρωση, δεξιοτεχνία, οπτικοκινητικός συντονισμός, αύξηση γενικών γνώσεων, ικανότητα επίλυσης προβλημάτων,
  • Οι γνώμες διχάζονται στο θέμα ανάπτυξης της φαντασίας και διάκρισης της πραγματικότητας, γιατί από τη μία κυριαρχεί η άποψη ότι τα παιχνίδια κρατούν τα παιδιά περιορισμένα σε έναν κλειστό χώρο και μάλιστα σε έναν φανταστικό κόσμο, πράγμα που τα αποτρέπει να συνδεθούν με την πραγματικότητα, ενώ από την άλλη οι υπέρμαχοι του gaming θεωρούν ότι με σωστή χρήση και ασφαλές πλαίσιο του παιχνιδιού τα παιδιά μπορούν να έρθουν σε επαφή με καταστάσεις παρόμοιες με τον πραγματικό κόσμο, όπως συναισθήματα, ιστορίες, επικοινωνία-κοινωνικοποίηση και άλλα,
  • Το βασικότερο όπλο των πολέμιων του gaming αποτελεί η συσχέτιση με την αυξανόμενη βία. Πράγματι παλιότερες έρευνες έδειξαν ότι φαίνεται να υπάρχει μια τάση για αύξηση της βίας σε παιδιά που ασχολούνται με ηλεκτρονικά παιχνίδια (κυρίως αυτά που προωθούν τη βία και το να «σκοτώσεις» τον αντίπαλο). Ωστόσο, υπάρχουν αρκετοί ειδικοί που διαφωνούν με αυτό, γιατί δε μπορεί να αποδειχθεί η άμεση αιτιολογική σχέση μεταξύ των δύο, κοινώς δεν είναι ευρέως αποδεκτό ότι τα παιχνίδια ευνοούν τη βίαιη συμπεριφορά, ακόμα και αυτά που έχουν αρκετά βίαιο περιεχόμενο,
  • Αυτό που σίγουρα δεν αμφισβητείται είναι ο κίνδυνος εθισμού στα ηλεκτρονικά παιχνίδια, ο οποίος επιφέρει μια σειρά από προβλήματα στο άτομο, όπως επαγγελματική και ακαδημαϊκή εξασθένηση, παραμέληση του εαυτού, απομόνωση, καταθλιπτικά χαρακτηριστικά και άλλα.

 

Συνοψίζοντας, θα σταθώ σε κάποια σημαντικά σημεία που απαιτούν την προσοχή όλων. Όπως και σε όλα πράγματα, έτσι και στο gaming απαιτείται να υπάρχει χρήση με μέτρο και σωστή ενημέρωση σχετικά με τους κινδύνους του διαδικτύου γενικότερα, τόσο από τη μεριά των γονέων όσο και από την πλευρά των παιδιών. Υπάρχουν πολλές πηγές που μπορεί κάποιος να ενημερωθεί από το διαδίκτυο, σχετικά με το θέμα. Αυτό που προτείνεται είναι η αναζήτηση βοήθειας από κάποιον ειδικό, σε περίπτωση που κάποιος γονέας αισθάνεται ότι η κατάσταση ξεφεύγει. Πάντως, το κλειδί για τον έλεγχο της κατάστασης είναι και εδώ η σωστή και υγιής επικοινωνία και σε αυτό πρέπει να επενδυθούν ώρες, ώστε να αποφευχθούν στο μέλλον δυσάρεστες καταστάσεις.

gaming

 

Πηγή: https://www.linkedin.com/pulse/game-psychology-impact-bleedingedgestudio/

 

Μοιράσου το:

Γιώργος Γεράσης

Γιώργος Γεράσης

Στα 42 μου, αισίως, κατάφερα να κατασταλλάξω σε αυτό που ισχυρίζομαι επίσημα ότι ειμαι στην παρούσα φάση της ζωή μου –όσο φυσικά αυτό είναι εφικτό, μιας και είμαι λάτρης της διαρκούς εσωτερικής αναζήτησης και εξέλιξης. Από το 2019, λοιπόν, δηλώνω Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας, διατηρώ προσωπικό γραφείο στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, ενώ μέχρι το 2025 αισιοδοξώ να ολοκληρώσω και την τετραετή εκπαίδευσή μου στην Προσωποκεντρική και Focusing-Βιωματική Προσέγγιση. Γυρνώντας λίγο πίσω, είμαι ενεργός εθελοντής στις παιδικές κατασκηνώσεις της ΧΑΝΘ στον Άγιο Νικόλαο Χαλκιδικής από το 2002 και στα κενά κάνω και τον προπονητή μπάσκετ. Μέσω του DREAM ON-LINE μου δίνεται η δυνατότητα να συνεργαστώ με άτομα που γνωρίζω μέσω διαφόρων συγκυριών αρκετά χρόνια τώρα, πράγμα που με κάνει ιδιαίτερα χαρούμενο και μου δίνει τη δυνατότητα να είμαι (σχεδόν) αυτός που μπορείτε να δείτε στο προφίλ μου στο Facebook.

 

Πρόσφατα

Διαβάστε Περισσότερα

Σχετικά Άρθρα