Οι εκλογές του 2027 μπορεί να απέχουν ακόμα δυόμιση χρόνια, αλλά ο πολιτικός “χορός” των υποψηφίων και των κομματικών στελεχών έχει ήδη ξεκινήσει.
Το κόμμα της Νέας Δημοκρατίας, με την πρόσφατη και πρώιμη, θα έλεγε κανείς, ανακοίνωση των πρώτων τριών υποψηφιοτήτων (Ρωμανός, Αγαπηδάκη, Μαρινάκης) για τις επόμενες βουλευτικές εκλογές αναστάτωσε το πολιτικό και κομματικό σύστημα στη χώρα.
Αρκετοί, γνώστες και μη, θα μπορούσαν να πουν πως η απόφαση αυτή κρύβει κάποιες στρατηγικές κινήσεις από πίσω.
Το μόνο σίγουρο πάντως είναι ότι τα υπόλοιπα κόμματα προσπαθούν να αποκρυπτογραφήσουν την απόφαση αυτή και να συμβαδίσουν με τις εξελίξεις.
Στρατόπεδο ΣΥΡΙΖΑ
Ο ΣΥΡΙΖΑ κατηγόρησε την κυβέρνηση και την απόφαση της ως ένα επικοινωνιακό τέχνασμα με απώτερο σκοπό να αποπροσανατολίσει και να προετοιμαστεί, έχοντας ένα ισχυρό προβάδισμα, για πρόωρες εκλογές.
Στρατόπεδο ΠΑΣΟΚ
Αν και στο στρατόπεδο του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ έκαναν αρχικά λόγο για ένα επικοινωνιακό τέχνασμα, ζήτησαν ταυτόχρονα από τον Πρωθυπουργό να δώσει σαφείς απαντήσεις στο εάν σκοπεύει να κάνει αλλαγές στο εκλογικό χρονοδιάγραμμα.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι η ανακοίνωση αυτή έκανε σύσσωμο το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ να βρίσκεται σε προεκλογικό αναβρασμό, με τις πρώτες στρατηγικές επαφές και κινήσεις να έχουν ήδη λάβει χώρα.
Άλλωστε με την πρόσφατη επανεκλογή του Νίκου Ανδρουλάκη ως πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ, οι ανανεώσεις σε πρόσωπα “κλειδιά” εντός του κόμματος είχαν ήδη ολοκληρωθεί και τώρα δίνεται βαρύτητα σε στρατηγικές επικοινωνίας και προσέγγισης των πολιτών.
Ανάλυση από την πλευρά της πολιτικής επικοινωνίας*
Η πολιτική επικοινωνία αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι ενός πολιτικού συστήματος αφού μέσω αυτής επιτυγχάνεται η ομαλή μετάδοση της πληροφορίας και του πολιτικού μηνύματος στον πολίτη και στην εκάστοτε κοινωνική ομάδα.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση, θα μπορούσαμε να αναφερθούμε σε αρκετές τακτικές και μεθόδους της πολιτικής επικοινωνίας που μπορεί να έχουν χρησιμοποιηθεί για να παραδωθεί το στοχευμένο, από την κυβέρνηση, μήνυμα προς τους πολίτες.
Για αρχή έχουμε σίγουρα χρήση της τακτικής Early Bird Effect.
Είναι μία μέθοδος με την οποία, στη συγκεκριμένη περίπτωση, η Νέα Δημοκρατία προσπαθεί να εκμεταλλευτεί στο έπακρο το μεγάλο χρονικό διάστημα μέχρι τις επόμενες εκλογές δημιουργώντας έναν ομαλό δρόμο, μακριά από επιπολαιότητες και αστοχίες.
Η επιλογή υποψηφιοτήτων δεν είναι μία απλή υπόθεση και σίγουρα δεν μπορεί να ολοκληρωθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα. Για αυτό λοιπόν τον λόγο και επιλέχθηκαν, για αρχή, τρία πρόσωπα που έχουν υπηρετήσει με επιτυχία υψηλόβαθμες κυβερνητικές θέσεις. Ακόμα, το νέο της ηλικίας τους σε συνδυασμό με το βαρύ βιογραφικό τους, τους καθιστούν αυτομάτως ιδανικές υποψηφιότητες για “να κηρύξουν” την έναρξη του προεκλογικού αγώνα για το 2027.
Pressure tactic
H συγκεκριμένη μέθοδος αλλά και το έμμεσο μήνυμα, που αφέθηκε να εννοηθεί, για πρόωρες εκλογές ανάγκασε εμμέσως τα υπόλοιπα πολιτικά κόμματα της χώρας να τεθούν σε επιφυλακή και να δημιουργήσουν και τα ίδια μία πρόωρη προεκλογική στρατηγική.
Σε τι ωφελεί να γίνει όμως αυτό;
Όταν σύσσωμο ένα πολιτικό σύστημα είναι ενεργοποιημένο και πλήρως λειτουργικό (κάτι που συνηθίζεται να ισχύει συνήθως την προεκλογική περίοδο) τότε η πρόοδος στα έργα μίας χώρας, αλλά και της εθνικής στρατηγικής είναι αυξημένη. Μάλιστα όταν και η συνοχή μεταξύ υποψηφίων, συνεργατών-στελεχών και πολιτών είναι αυξημένη, τότε οδηγούμαστε σε ακόμα πιο συγκροτημένες και σίγουρες αποφάσεις υπέρ των πολιτών.
Με τις εξελίξεις στα κόμματα της ελληνικής Βουλής αλλά και την έλλειψη ισχυρής και οργανωμένης αντιπολίτευσης μπορεί κανείς να καταλάβει ότι και το έργο της κυβέρνησης δεν μπορεί να είναι πλήρως επιτυχημένο ή έστω ομαλό. Να μην ξεχνάμε πως η ύπαρξη αντιπολίτευσης στο πολίτευμά μας είναι αναγκαία τόσο για θεσμικούς, αλλά και για λειτουργικούς σκοπούς.
Η «διαμόρφωση της ατζέντας » αποτελεί μία κυρίαρχη διαχρονική τακτική όλων των πολιτικών ομάδων, η οποία για να είναι αποτελεσματική θέλει ιδιαίτερη προσοχή και επιδέξιους χειρισμούς.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση, η κυβέρνηση προσπάθησε με την ανακοίνωση της να επιτύχει διάφορους στόχους προς όφελος της “ατζέντας” της, οι οποίοι ενώ δεν έχουν γίνει επίσημα γνωστοί μπορούν να υποτεθούν.
Για αρχή, αξιοποιώντας νέα πρόσωπα με παραγωγικές και επιτυχημένες θητείες σε υψηλόβαθμες κυβερνητικές θέσεις στέλνει το μήνυμα τόσο στους νέους, αλλά και στα ενεργά και παραγωγικά στελέχη πως ο αγώνας τους δικαιώνεται και ανταμείβεται. Μιλάμε επομένως για ένα εσωτερικό μήνυμα προς τα στελέχη του κόμματος.
Επιπλέον, με την “τροφή” που δίνεται στα ΜΜΕ, καταφέρνει η κυβέρνηση να πρωταγωνιστήσει στον δημόσιο διάλογο και να προβληθεί. Από τη στιγμή λοιπόν που δεν βρισκόμαστε σε επίσημη προεκλογική περίοδο, περνάει το μήνυμα πως η κυβέρνηση δεν ασχολείται μόνο πριν τις εκλογές, αλλά όλη την περίοδο της διακυβέρνησής της και της παρουσίας της στη Βουλή.
Long term mobilization
Με το να ενεργοποιείς έναν κομματικό μηχανισμό, ο οποίος πιθανώς να έχει καθησυχάσει προσωρινά, καταφέρνεις τόσο τη συνοχή αλλά και τη συνεργασία μεταξύ μελών, υποψηφίων και πολιτών.
Κάθε κομματική ομάδα θα πρέπει να βρίσκεται συνεχώς σε εγρήγορση και κοντά στους πολίτες ανεξαρτήτως εκλογών. Αυτό φαίνεται να είναι και μία κεντρική γραμμή, η οποία υπάρχει σε κάθε ελληνικό κόμμα, το καθένα βέβαια με τη δική του επιτυχία και αποτελεσματικότητα.
Οι τοπικές οργανώσεις πρέπει να χτίζουν ισχυρές σχέσεις με τους πολίτες εκπέμποντας έτσι την σταθερότητα και ασφάλεια που πρέπει να εξασφαλίζει κάθε ενεργή κυβέρνηση, αλλά και αντιπολίτευση.
Επομένως μιλάμε για ένα μήνυμα αφύπνισης των στελεχών, να μην εφησυχάζουν και να είναι ενεργοί και δραστήριοι.
Crowdsoursing Feedback
Τέλος, το κυριότερο είναι το «feedback» των πολιτών απέναντι στις εξελίξεις, τα προβλήματα και τις ανησυχίες της καθημερινότητας.
Με τον πληθωρισμό, την ακρίβεια και τα διάφορα προβλήματα να μαστίζουν την κοινωνία, οι βουλευτές με τον θεσμικό τους ρόλο θα πρέπει να ακούν και να μεταφέρουν τα αιτήματα των πολιτών στην κεντρική εξουσία (υπουργούς, Βουλή).
Έτσι δείχνουν μία πιο ανθρωποκεντρική προσέγγιση μακριά από υπεροπτικές συμπεριφορές κι αλαζονείες. Άλλωστε, η καθημερινή επαφή και η άμεση επίλυση των προβλημάτων είναι αυτά που θα λάβουν υπόψιν οι πολίτες στο τέλος της ημέρας και σίγουρα την τελευταία στιγμή στην κάλπη.
Τέλος, ενώ αρκετά έχουν ακουστεί για πρόωρες εκλογές, τόσο από πλευράς αντιπολίτευσης αλλά και πολιτών, ένα τέτοιο σενάριο θα ήταν δύσκολο να υπάρξει τουλάχιστον με τα τωρινά δεδομένα . Το μόνο σίγουρο είναι ότι υπάρχει στρατηγικό πλάνο από όλα τα κόμματα για να επικοινωνήσουν το πολιτικό τους μήνυμα και να επικρατήσουν σε όποιες μελλοντικές εκλογικές μάχες υπάρξουν.
*Η πολιτική επικοινωνία αποτελεί ένα σύνολο διαδραστικών διαδικασιών ανάμεσα στα στοιχεία ενός πολιτικού συστήματος και μεταξύ του συστήματος αυτού και του περιβάλλοντος του.