Έχοντας ιδιαίτερη αγάπη για την ιρλανδική κουλτούρα και τα έργα που προέρχονται από αυτήν, βρέθηκα γεμάτος ανυπομονησία στο θέατρο Βαφείο στον Κεραμεικό, για να παρακολουθήσω το Μοναξιά στην Άγρια Δύση του Μάρτιν ΜακΝτόνα, σε σκηνοθεσία του Κώστα Δελακούρα. Η ιρλανδική δραματουργία, με τις δόσεις μαύρου χιούμορ και τις αδυσώπητες αλήθειες που φέρει, πάντα με συγκινούσε. Έτσι, η προσμονή να βυθιστώ σε αυτόν τον κόσμο, που αναδύεται από τις σκοτεινές ιστορίες του ΜακΝτόνα, ήταν μεγάλη.
Το θέατρο Βαφείο, με τις 60 θέσεις του, δημιουργεί έναν απόλυτα οικείο και ζωντανό χώρο, όπου κάθε στιγμή γίνεται πιο έντονη, σχεδόν προσωπική. Η αίσθηση ότι βρίσκεσαι τόσο κοντά στη σκηνή ενισχύει την εμπειρία, μεταφέροντάς σε στον κόσμο της παράστασης με μοναδική αμεσότητα. Από την πρώτη στιγμή, το έργο ξεδιπλώνεται μπροστά σου με μια πραγματικότητα γεμάτη συγκρούσεις, μοναξιά και μια αίσθηση απώλειας που δεν αφήνει περιθώρια διαφυγής.
«Επιλέξαμε το συγκεκριμένο έργο γιατί το θεωρούμε ιδιαίτερα επίκαιρο και προσωπικά είναι ένα από τα αγαπημένα μου», μας λέει ο Χρήστος Παρδάλης, παραγωγός και ένας εκ των πρωταγωνιστών της παράστασης. «Μας κέντρισαν το ενδιαφέρον οι χαρακτήρες, το βάθος τους, καθώς και τα θέματα που θίγονται». Το έργο, αν και διαδραματίζεται σε ένα απομακρυσμένο χωριό της Ιρλανδίας, θα μπορούσε κάλλιστα να τοποθετείται σε οποιοδήποτε μέρος του δυτικού κόσμου, καθιστώντας το διαχρονικό και καθολικό.
«Ο μοναδικός τρόπος επικοινωνίας που έχουν μάθει είναι η βία»
Αναφερόμενος στον τίτλο της παράστασης ο Παρδάλης μας λέει ότι «Η Μοναξιά αναφέρεται στην αποξένωση του ατόμου και τη μοναχικότητα του μέσα στις δυτικές κοινωνίες. Το Άγρια παραπέμπει στο στυλ και την προσέγγιση (περιέχει έντονη βωμολοχία). Η Δύση έχει αναφορά λόγω του ότι αναφέρεται σε μια επαρχία στην Ιρλανδία, κειμενικά μιλώντας γιατί πρακτικά αναφέρεται σε μια οποιαδήποτε επαρχία στο κόσμο».
Από τα πρώτα λεπτά, η μουσική, οι ενδυμασίες και το σκηνικό σε μεταφέρουν σχεδόν αμέσως στο βυθισμένο με σκοτάδι μέρος. Η σκηνογραφία αποτυπώνει τη σκληρότητα του περιβάλλοντος μέσα στο οποίο ζουν οι χαρακτήρες, με λιτές, φθαρμένες επιφάνειες και μια αίσθηση εγκατάλειψης. Οι φωτισμοί παίζουν καθοριστικό ρόλο, δημιουργώντας σκιές και τονίζοντας την ένταση στις στιγμές των συγκρούσεων.
Το έργο εστιάζει στην αδελφική σχέση μεταξύ δύο ανδρών, μία σχέση με την οποία ταυτίστηκα καθώς μου ξύπνησε αναμνήσεις από τους δικούς μου καυγάδες και συγκρούσεις που είχα με τον δικό μου αδελφό. «Εστιάσαμε στην ανωριμότητά τους και τη δυσκολία που έχουν να εκφράσουν τα συναισθήματα τους. Ο μοναδικός τρόπος επικοινωνίας που έχουν μάθει είναι η Βία», αναφέρει ο Χρήστος.
«Το Μοναξιά στην Άγρια Δύση αφορά οποιοδήποτε άτομο στον κόσμο»

Η σκηνοθεσία του Κώστα Δελακούρα παραμένει πιστή στο ύφος του ΜακΝτόνα, αναδεικνύοντας τόσο την ωμότητα, όσο και το ιδιότυπο χιούμορ του. «Δεν θα έλεγα πως κάναμε ιδιαίτερες προσαρμογές παρά μόνο όπου χρειαζόταν γλωσσικά, για την καλύτερη νοηματική απόδοση του κειμένου. Οι θεματικές του έτσι και αλλιώς αφορούν οποιοδήποτε άτομο στον κόσμο». Οι σκηνές βίας αποδίδονται με αμεσότητα, χωρίς ωστόσο να γίνονται αυτοσκοπός, ενώ το κείμενο αναδεικνύει τη βαθιά συναισθηματική ένταση των χαρακτήρων.
Το κοινό εναλλάσσει το γέλιο με τον σφυγμό της αγωνίας, καθώς η ιστορία των δύο αδελφών ξεδιπλώνεται μέσα από αλληλοκατηγορίες, ξεσπάσματα και ανομολόγητη θλίψη. «Είναι χαρακτηριστικά γνώρισματα του ΜακΝτόνα το σατιρικό του ύφος και το χιούμορ του. Μέσω αυτών προσεγγίζει τα πιο σοβαρά ζητήματα της ζωής στις ταινίες και στα θεατρικά του. Πράγμα που τον κάνει εξαιρετικά ενδιαφέροντα σαν συγγραφέα».
Οι ερμηνείες είναι εξαιρετικές. Ο Χρήστος Παρδάλης αποδίδει με ακρίβεια τη συγκρουσιακή φύση του Βαλίν, φέρνοντας στο προσκήνιο την παιδικότητα, την αγριάδα αλλά και την ανάγκη του για αποδοχή. Το αντίπαλο δέος, ο Κόλμαν, που τον ενσαρκώνει ο Νικόλας Πανταζής, ερμηνεύεται με ένταση και εσωτερικότητα, καταφέρνοντας να αποδώσει τόσο την οργή όσο και τη βαθιά μοναξιά που κρύβει. Ξεχωρίζουν επίσης ο Χρήστος Ντόβας στον ρόλο του Πάτερ Γουέλς, καθώς η απόγνωση που αποτυπώνεται στο βλέμμα του στις απέλπιδες προσπάθειες να σώσει τη σχέση των δύο αδελφών, και η Γκερλήν, μέσα από την υποκριτική ικανότητα της Δέσποινας Καραγιάννη, η οποία πασχίζει να βρει νόημα μέσα στο χάος.
«Με τον Νικόλα Πανταζή έχουμε τρομερή χημεία, δεν γινόταν να μην συνεχίσουμε μαζί»

Αναφορικά με τη μεταξύ τους συνεργασία: «Όλα τα παιδιά είναι εξαιρετικοί επαγγελματίες. Δίνουν το 100% και ακόμα παραπάνω σε κάθε πρόβα και παράσταση. Με τον Νικόλα Πανταζή έχουμε ξανασυνεργαστεί στο παρελθόν τόσο στο θέατρο, όσο και στην τηλεόραση και έχουμε τρομερή χημεία τόσο σαν φίλοι, όσο και ως ηθοποιοί. Οπότε δεν θα μπορούσαμε να μην συνεχίσουμε μαζί.»
Το Μοναξιά στην Άγρια Δύση δεν είναι απλώς ένα δράμα για τη σύγκρουση δύο αδελφών. Είναι μια ματιά στη φύση των ανθρώπινων σχέσεων, στην αδυναμία της επικοινωνίας και στη μοναξιά που μπορεί να φωλιάζει ακόμα και στις πιο βίαιες ψυχές. Όπως έχει πει και ο Νίτσε, «Έχουμε την τέχνη για να μην μας σκοτώσει η αλήθεια». Και η αλήθεια του ΜακΝτόνα, όσο σκληρή και αν είναι, μέσα από αυτή την παράσταση γίνεται απολύτως καθηλωτική.
Στο τι θα δει τελικά ο θεατής που θα επιλέξει να παρακολουθήσει το εν λόγω έργο, ο Χρήστος Παρδάλης απαντάει: «Θα δει ένα έργο με θεματικές που μπορεί να ταυτιστεί ο καθένας και συμβολισμούς για σοβαρές ανησυχίες της ύπαρξης μέσα από έναν άκρως χιουμοριστικό τρόπο». Επομένως, αν βρίσκεστε στην Αθήνα και σας αρέσει το θέατρο, σας συστείνω ανεπιφύλακτα να εντάξετε στη λίστα των προτιμήσεων σας το Μοναξιά στην Άγρια Δύση.
Συντελεστές
Σκηνοθεσία: Κώστας Δελακούρας
Ερμηνεύουν: Δέσποινα Καραγιάννη, Χρήστος Ντόβας, Νικόλας Πανταζής, Χρήστος Παρδάλης
Σκηνικά / Κουστούμια: Ελένη Καλπάκα
Επιμέλεια Μουσικής: Κώστας Δελακούρας
Φωτογραφίες: Ανδρέας Μάρκου
Γραφιστικά: Αναστασία Γούναρη
Πληροφορίες
Πρεμιέρα: Τετάρτη 26 Φεβρουαρίου
Παραστάσεις: Κάθε Τετάρτη και Πέμπτη στις 21:00
Τόπος: Θέατρο Βαφείο – Λάκης Καραλής , Διεύθυνση: Αγίου Όρους 16
Εισιτήρια: Κανονικό: 15€ | Μειωμένο: 12€
Κρατήσεις: Τηλ. 210 342 5637, Κιν. 6955681856