Η νέα σειρά του Σωτήρη Τσαφούλια “17 κλωστές” έκανε πρεμιέρα την Δευτέρα 22 Ιανουαρίου στο συνδρομητικό κανάλι της COSMOTE και έχει κλέψει ήδη τις εντυπώσεις. Μετά την τεράστια επιτυχία του “Έτερος Εγώ”, ο Σωτήρης Τσαφούλιας επιστρέφει τηλεοπτικά με μία σειρά εποχής, βασισμένη σε αληθινά γεγονότα, η οποία υπόσχεται να μας καθηλώσει. Έμπνευση για τη δημιουργία της, αποτέλεσε το ομώνυμο βιβλίο του Πάνου Δημάκη, ενώ το σενάριο υπογράφουν η Μιρέλλα Παπαοικονόμου και η Κάτια Κισσονέργη, ενώ τη μουσική ο Μίνως Μάτσας.
Η ΠΛΟΚΗ
Η ιστορία διαδραματίζεται στα Κύθηρα, στα έτη 1906-1909. Εκεί γνωρίζουμε τον Αντώνη Καστελάνη (Πάνος Βλάχος), έναν νεαρό και ήπιων τόνων τσαγκάρη, ο οποίος ζει μαζί με τους γονείς του, εργάζεται σκληρά ώστε να βοηθάει οικονομικά την οικογένεια του, μαθητεύει δίπλα στον καλύτερο τσαγκάρη του νησιού, προκειμένου να μάθει άριστα την τέχνη του υποδηματοποιού, ενώ παράλληλα τον καλούν σε γιορτές και πανηγύρια να παίξει λύρα, καθώς θεωρείται ο καλύτερος λυράρης των Κυθήρων.
Σε ένα από αυτά τα πανηγύρια,γνωρίζει την Άννα, με την οποία ερωτεύονται από την πρώτη στιγμή. Ο Αντώνης αποφασίζει να ζητήσει το χέρι της, από τους γονείς της, και εκείνοι δεν αργούν να απαντήσουν θετικά, λαμβάνοντας υπόψιν όλα τα επαινετικά και διθυραμβικά σχόλια, που συγκέντρωσαν από όλο το νησί, για την ποιότητα του χαρακτήρα του και της προσωπικότητας του. Όλα φαίνεται να εκτυλίσσονται ομαλά και με ανοδική πορεία για τη ζωή του Αντώνη, αλλά όχι για πολύ….
Η σταδιακή επιτυχία του, η αγάπη και ο θαυμασμός, που δείχνουν όλοι προς το πρόσωπο του, προκαλούν τον φθόνο και την οργή ενός συγχωριανού του, του Τζώρτζη Σκαλέρη (Κώστας Φιλίππογλου), ο οποίος θέλοντας να κλονίσει την εικόνα του Αντώνη στη μικρή κοινότητα των Κυθήρων, τον συκοφαντεί με τον χειρότερο τρόπο: διαδίδει σε όλο το νησί ότι ο Καστελάνης παρενοχλεί παντρεμένες γυναίκες!
Από το σημείο αυτό και μετά,το δράμα της ιστορίας κορυφώνεται, καθώς η αδικία, η περιθωριοποίηση και η κατακραυγή για κάτι που δεν διέπραξε, οδηγούν τον Αντώνη στην απελπισία και την απόγνωση. Αδυνατώντας να αποκαταστήσει τη φήμη του, να ξεπλύνει το όνομα του και να πείσει τον κόσμο για την αλήθεια του, αποφασίζει να ακολουθήσει άλλον δρόμο, προκειμένου να αποδώσει δικαιοσύνη: τον δρόμο της εκδίκησης.
Αξίζει να σημειωθεί πως η δουλειά του Πάνου Βλάχου για την ενσάρκωση του συγκεκριμένου τραγικού ήρωα, είναι τουλάχιστον εντυπωσιακή. Πέρα από την υποκριτική του δεινότητα, που είναι αδιαμφισβήτητη, αρκεί να πούμε πως για τις ανάγκες των γυρισμάτων της σειράς, έμαθε να παίζει λύρα, και να κάνει ιππασία, παρακολούθησε τη δουλειά υποδηματοποιού, ώστε να μάθει την ορολογία του επαγγέλματος, ενώ για τα γυρίσματα στις φυλακές του Μπουρτζίου, έχασε 10 κιλά μυϊκής μάζας.
Η ΟΥΣΙΑ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ
Μπορεί η σειρά να εξιστορεί μία από τις μαζικότερες δολοφονίες που έγιναν ποτέ στη χώρα, πριν από 114 χρόνια, ωστόσο τα μηνύματα που περνάει είναι πιο επίκαιρα από ποτέ. Ο ήρωας της ιστορίας φαίνεται να είναι στην αρχή, ένας άνθρωπος υπερευαίσθητος και εγκλωβισμένος στη νοοτροπία του “τι θα πει ο κόσμος”, μία νοοτροπία που εντείνεται ακόμα περισσότερο στις μικρές κοινωνίες, όπου τα ταμπού και οι προκαταλήψεις ανθίζουν και ριζώνουν στις ψυχές και στο μυαλό των ανθρώπων. Αυτό γίνεται αντιληπτό στον θεατή από την εισαγωγή της σειράς, όπου ακούμε τον Καστελάνη να μας λέει: “Όλη μου τη ζωή λογαριάζω τι θα πει ο κόσμος, μου άρεσε δε μου άρεσε, πάντα έκαμα εκείνο που πρέπει”.
Το επίκαιρο του μηνύματος έγκειται στο γεγονός, πως ακόμα και σήμερα, το “τι θα πει ο κόσμος”, πολλές φορές, περιορίζει ή καθορίζει τις αποφάσεις μας, μας αποτρέπει από το να σηκώσουμε ανάστημα, να πούμε την αλήθεια μας, να υπερασπιστούμε τον εαυτό μας και τον διπλανό μας, να απεμπλακούμε από οτιδήποτε κακοποιεί την ψυχή και το σώμα μας, και δεν μας επιτρέπει να αντιληφθούμε ότι ο κόσμος πάντα θα λέει και πάντα θα κρίνει, είτε αποφασίσουμε να ζήσουμε με τους δικούς μας όρους, είτε όχι.
Η νοοτροπία αυτή κουμπώνει με μαεστρία, από τον σκηνοθέτη και τις σεναριογράφους, και με ένα ακόμα στοιχείο του χαρακτήρα του ήρωα που παράλληλα, αποτελεί και συχνό φαινόμενο τη σημερινή εποχή. Το γεγονός, δηλαδή, πως πολλές φορές, δεν αρκεί μόνο να είναι κανείς άξιος και ικανός για να καταφέρει να επιβιώσει, αλλά χρειάζεται να αφουγκράζεται τις κοινωνικές συνθήκες και νόρμες, ώστε να προσαρμόζεται σε αυτές και να μπορεί να διαχειρίζεται τις προκλήσεις.
Από το πρώτο επεισόδιο γίνεται κατανοητό πως πρόθεση του σκηνοθέτη αλλά και όλων των συντελεστών, δεν είναι να καταδικάσει ή να αποδώσει ευθύνες στους χαρακτήρες, και κατ’επέκταση στα αληθινά πρόσωπα της ιστορίας. Σκοπός είναι να τονίσει το πώς καμιά φορά οι κοινωνίες συντελούν, στη δημιουργία των “τεράτων” που μας κατακλύζουν, με τον τρόπο που αντιμετωπίζουν τους ανθρώπους και διαχειρίζονται τις συμπεριφορές τους και στο πως στεκόμαστε, ως κοινωνία και ως μονάδες, απέναντι στο κακό.
Το μόνο σίγουρο είναι, πως η σειρά έχει πολλά ακόμα να δώσει στο κοινό, στα επεισόδια που ακολουθούν, με τις εξελίξεις και τις ανατροπές να διαδέχονται η μία την άλλη και να συνθέτουν τα κομμάτια του παζλ, αυτής της τραγικής και αληθινής ιστορίας.
*Οι “17 κλωστές” αποτελούνται από 6 επεισόδια των 50΄, και προβάλλονται κάθε Δευτέρα, στο κανάλι της COSMOTE στις 23:00.