Μια Νύχτα στο Μουσείο με την Σώτη Τριανταφύλλου

Κάθε φορά που η Λέσχη Ανάγνωσης του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης συναντιέται, η πόλη φοράει τα καλά της. Αυτήν τη φορά, καλεσμένη της Λέσχης ήταν η Σώτη Τριανταφύλλου.
Με αφορμή το νέο της βιβλίο “Το Τυφλό Γουρούνι στην Δεύτερη Οδό” που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Πατάκη, η Σώτη Τριανταφύλλου επισκέφθηκε τη Θεσσαλονίκη. Σε έναν χώρο γεμάτο ιστορία, η συγγραφέας συνομίλησε με τη Φιλού Μαυροδέλλου για τις ιστορίες του σήμερα, με το γνώριμο πνεύμα, την ειρωνεία και τη διαύγεια που την χαρακτηρίζουν.
Μετά την παρουσίαση, μας παραχώρησε μια συνέντευξη που κινείται ανάμεσα στη λογοτεχνία, τη φιλοσοφία και την καθημερινότητα. Είναι η πρώτη φορά που συναντάμε ένα “Πρόσωπο της Εβδομάδας” μέσα σε ένα Μουσείο (Κι εκεί που λέμε πως έχουμε κάνει συνεντεύξεις παντού, ποτέ δεν είναι αργά για να ανακαλύψουμε νέα μέρη!) και είναι ίσως μια συζήτηση όπου το χιούμορ συνάντησε τη στοχαστικότητα.
Σίγουρα οι περισσότεροι έχετε δει έστω και μια ταινία από την τριλογία «Μια Νύχτα στο Μουσείο». Στην περίπτωση αυτή, δεν ζωντάνεψαν τα αγάλματα αλλά οι ήρωες ενός βιβλίου. Κι έτσι, ζήσαμε κι εμείς «Μια Νύχτα στο Μουσείο»… αλλά με την Σώτη Τριανταφύλλου.
Φωτ: Ελευθερία Καραμέρη / dreamonline.gr

“Ξενυχτάτε υπερβολικά για τον δικό μου βιορυθμό”

– Κ. Τριανταφύλλου, βρισκόμαστε στη Θεσσαλονίκη όπου ήρθατε με αφορμή το νέο σας βιβλίο «Το Τυφλό Γουρούνι στη δεύτερη οδό». Τι συναισθήματα έχετε για την πόλη μας;

– Νομίζω ότι οι Αθηναίοι αγαπούν τη Θεσσαλονίκη, αλλά ότι οι περισσότεροι Θεσσαλονικείς περιφρονούν την Αθήνα. Για μας, για μένα, η Θεσσαλονίκη είναι συνδεδεμένη με το φεστιβάλ του κινηματογράφου, με τη διεθνή έκθεση βιβλίου και με αγαπημένους φίλους από πολύ παλιά. Τα ωράρια είναι κάπως άγρια: ξενυχτάτε υπερβολικά για τον δικό μου βιορυθμό.

– Σχετικά με το νέο σας βιβλίο, τι είναι αυτό που σας ωθεί να ξεκινήσετε ένα βιβλίο; Μπορείτε να μας βάλετε για λίγο στο μυαλό σας;

– Σκέφτομαι το κάθε βιβλίο επί κάμποσα χρόνια. Συχνά συνωστίζονται στο μυαλό μου δύο, ακόμα και τρία, βιβλία. Και σε κάποια στιγμή επικρατεί μία από τις ιστορίες και στρώνομαι στη δουλειά, στην εκτέλεση του σχεδίου. Πολλές ιστορίες ξεκινούν από κάποιο ηθικό δίλημμα ή από τη διαφορά ενός ατόμου έναντι των κοινωνικών συμβάσεων, από μια σύγκρουση δηλαδή.

– Με τα χρόνια, η διαδικασία της γραφής σας έχει αλλάξει; Ποιά ήταν τα κίνητρα σας για να γράψετε τα πρώτα σας βιβλία και ποιά τώρα;

– Όχι, δεν έχει αλλάξει… Κάνω αρκετή έρευνα, περνά πολύς χρόνος προτού ξεκινήσω τη γραφή και η ίδια η γραφή είναι σχετικά σύντομη: ένας χρόνος ή λίγο περισσότερο. Γράφω κάθε μέρα από νωρίς το πρωί. Το πρόγραμμά μου παρραμένει το ίδιο: πολύ νωρίς το πρωί το μυαλό είναι πιο καθαρό, ύστερα η καθημερινότητα χυμάει επάνω μου.

– Δεδομένου ότι είστε ένα άτομο που έχετε ζήσει σε πολλές χώρες, τι ρόλο παίζει η περιοχή που κατοικείτε στην γραφή σας;

– Δεν ξέρω με ακρίβεια. Έχω ζήσει πάνω από είκοσι πέντε χρόνια στο Παρίσι και παρ’ όλ’ αυτά, αν δεν κάνω λάθος, έχω γράψει μόνο δύο διηγήματα με φόντο το Παρίσι: «Η πρώτη φορά που είδα το Παρίσι» και «Η θυρωρός της οδού Λεπίκ». Αντιθέτως, ένα μυθιστόρημα, το «Λούνα Παρκ στο ιερό βουνό» έχει φόντο τη Γεωργία (την οποία έχω επισκεφτεί, αλλά όπου δεν έχω ζήσει) και το «Σικελικό ειδύλλιο» τη Σικελία… Δεν κάνω αυτοβιογραφία, αν και έχω γράψει δύο αυτοβιογραφικά βιβλία με σκέψεις, αναμνήσεις κτλ. Άρα, δεν γράφω απαραιτήτως για εμπειρίες μου σε συγκεκριμένο γεωγραφικό πλαίσιο.

“Η μάθηση δεν τελειώνει ποτέ”

– Στην ομιλία σας στη Λέσχη Ανάγνωσης του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, αναφέρατε ότι αυτήν την περίοδο είστε φοιτήτρια ιταλικής φιλολογίας. Τι πιστεύετε για την «δια βίου μάθηση»;

– Πώς αλλιώς θα μπορούσε να είναι η μάθηση; Η μάθηση δεν τελειώνει ποτέ. Είναι θλιβερό να βλέπεις ανθρώπους που θεωρούν τον εαυτό τους μορφωμένο, επειδή έχουν πάρει πτυχία ή διδακτορικά πριν από 30 ή 40 χρόνια. Ο κόσμος αλλάζει, η γνώση χρειάζεται διαρκώς ενημέρωση, αναβάθμιση και εμβάθυνση. Το ότι αποφοίτησα το 1980 από τη Φαρμακευτική, δεν σημαίνει σήμερα απολύτως τίποτα πέραν του ότι μπορώ να καταλάβω τη φαρμακευτική χημεία καλύτερα από κάποιον χωρίς αυτό το υπόβαθρο. Δεν σημαίνει τίποτ’ άλλο. Η φαρμακευτική έχει εξελιχθεί πολύ από το 1980 κι εγώ έχω μείνει πάρα πολύ πίσω. Οι άλλες σπουδές που έκανα αργότερα έχουν καταλήξει σε καλύτερο επίπεδο γνώσης, διότι δεν τις εγκατέλειψα ποτέ.

– Στο νέο σας βιβλίο, «Το τυφλό Γουρούνι στην Δεύτερη Οδό» αφηγείστε την ζωή ενός Αμερικανού κομμουνιστή στο πρώτο μισό του 20ού αιώνα. Τι είναι αυτό που σας κέντρισε το ενδιαφέρον για να γράψετε αυτό το βιβλίο;

– Ήθελα να γράψω για τον αμερικανικό κομμουνισμό εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Με ενδιαφέρει πολύ η ιστορία των Αμερικανών κομμουνιστών στον 20ό αιώνα: η δράση τους, η σχέση τους με την κοινωνία και με την έννοια της πατρίδας, ο φιλορωσισμός και φιλοσοβιετισμός τους. Αφιερώνω το βιβλίο σε δύο επαναστάτες που γνώρισα στη Νέα Υόρκη, τον Καρλ Μαρζάνι και τον Νταν Τζεόρτζακας οι οποίοι έζησαν υπέροχη ζωή ως Αμερικανοί κομμουνιστές… Ο Νταν δήλωνε «αναρχικός»· καμία σχέση με την εικόνα του αναρχικού που έχουμε στην Ελλάδα.

Μουσείο
Φωτ: Ελευθερία Καραμέρη / dreamonline.gr
– Υπάρχουν συγγραφείς που σας εντυπωσιάζουν στην σύγχρονη ελληνική λογοτεχνία;

– Δυστυχώς είμαι πολύ απομακρυσμένη. Αν έχετε κάτι να μου προτείνετε θα το διαβάσω.

– Ποιά είναι η άποψη σας για την τεχνητή νοημοσύνη σε ό,τι αφορά τη δημιουργική γραφή;

– Δεν ξέρω πώς θα εξελιχθεί η ΤΝ, προς το παρόν όμως είναι πρωτόγονη και δεν μπορεί να γράψει. Το μόνο που μπορεί να κάνει η ΤΝ, αυτή που έχουμε εμείς στη διάθεσή μας — Chatgpt, Claude και τα τοιαύτα— είναι να συγκεντρώνει πληροφορίες κάνοντας οικονομία χρόνου.

“Το θράσος των αδαών είναι τρομακτικό”

– Δεδομένου ότι είμαστε φοιτητικό σάιτ, πως βλέπετε το νεανικό αναγνωστικό κοινό στην Ελλάδα; Τι σας λένε όταν έρχονται στις παρουσιάσεις σας;

– Από τη νεολαία έχει χαθεί ο μέσος όρος: υπάρχουν παιδιά που διαβάζουν και έχουν γνώσεις και ωριμότητα που ήταν αδιανόητη όταν εμείς ήμασταν νέοι, και υπάρχει ένα πλήθος με απύθμενη άγνοια και πλήρη έλλειψη επίγνωσης της άγνοιας. Το θράσος των αδαών είναι τρομακτικό. Γενικά πιστεύω ότι έχει χαθεί κάθε έννοια ταπεινοσύνης. Ίσως γι’ αυτό ευθύνεται η σύγχρονη παιδαγωγική και συνδυασμό με τα social media. Οι νέοι άνθρωποι ποζάρουν υπερβολικά μπροστά σε φακούς, χάνουν πάρα πολύ χρόνο.

Φωτ: Ελευθερία Καραμέρη / dreamonline.gr

– Τι θα θέλατε να μείνει από εσάς και το έργο σας μετά από χρόνια;

– Δεν με ενδιαφέρει καθόλου. Ας με θυμούνται κάπου-κάπου οι επιζώντες φίλοι μου κι ας κάνουν πάρτι με την αγαπημένη μας ροκ μουσική.

Συνέντευξη: Βαγγέλης Λαζαρίδης

Φωτογραφίες: Ελευθερία Καραμέρη

Μοιράσου το:

Βαγγέλης Λαζαρίδης

Βαγγέλης Λαζαρίδης

Μεγάλωσα στην Νέα Μηχανιώνα της Θεσσαλονίκης και κατοικώ στην Καλαμαριά. Είμαι απόφοιτος της Νομικής, ενώ ταυτόχρονα ασχολούμαι με την ερευνητική δημοσιογραφία. Στον ελεύθερο μου χρόνο, διαβάζω βιβλία (τα οποία κατά καιρούς ανεβάζουμε στο READ ON-line), ακούω μουσική στο πικάπ και μου αρέσει να συζητώ για την κοινωνία και την πολιτική με φίλους και γνωστούς. Το DREAM ON-line αποτελεί ένα πρότζεκτ το οποίο με πολύ κόπο και με συλλογική προσπάθεια έφτασε εδώ που είναι σήμερα, προσωπικά, θεωρείται ένα όνειρο που έγινε πραγματικότητα. «Βρες της γης τα θαύματα σε αυτά που λαχταράς» λέει ένα τραγούδι, και ίσως αυτή είναι η χρυσή συνταγή για τα πάντα.

 

Πρόσφατα

Διαβάστε Περισσότερα

Σχετικά Άρθρα