Με βάση το φύλο

Με βάση το φύλο

Το «On the Basis of Sex» ή όπως αποδίδεται ο τίτλος στα ελληνικά «Η Αρχή της Ισότητας», είναι μια βιογραφική ταινία που μας παρουσιάζει την πορεία της εμβληματικής Αμερικανίδας δικηγόρου, Ruth Bader Ginsburg (RBG). Η ταινία ξεκινά από την εισαγωγή της στη Νομική Σχολή του Χάρβαρντ και φτάνει μέχρι την υπόθεση που ανέλαβε και έχει μείνει στην ιστορία ως μία από τις πρώτες ομοσπονδιακές υποθέσεις που έκριναν αντισυνταγματικές τις διακρίσεις βάσει του φύλου.

Η Mimi Leder, σκηνοθέτρια της ταινίας, μας εισάγει στην ιστορία με μία σκηνή, στην οποία μια στρατιά από άνδρες φοιτητές με σκουρόχρωμα κοστούμια βαδίζει προς τη σχολή του Χάρβαρντ και ανάμεσα τους ξεχωρίζει με το μπλε της ταγιέρ η πρωταγωνίστρια της ταινίας, η Ruth Ginsburg (Felicity Jones). Θα ισχυριζόμασταν, λοιπόν, πως ήδη από την έναρξή της, η ταινία θίγει -οπτικά και μόνο- το κύριο ζήτημά της· την ανισότητα μεταξύ των δύο φύλων.

Μασαχουσέτη, 1956. Η Ginsburg είναι μια νεαρή γυναίκα, πρωτοετής φοιτήτρια Νομικής στο Χάρβαρντ, αλλά και μητέρα ενός παιδιού, η οποία προσπαθεί να εγκλιματιστεί σε έναν ανδροκρατούμενο χώρο (να υπογραμμιστεί ότι είναι 1 από τις 9 γυναίκες φοιτήτριες ανάμεσα σε 500 περίπου συνολικά φοιτητές στην τάξη της). Ο άνδρας της, Martin Ginsburg (Armie Hammer), φοιτητής της Νομικής Σχολής του Χάρβαρντ και αυτός, αλλά στο δεύτερο έτος, εμφανίζεται προοδευτικός για την εποχή του και πολύ υποστηρικτικός σύντροφος. Σε αντίθεση με την πλειονότητα των ανδρών της Σχολής -ακόμα και του πρύτανη- που εμφανίζονται να προσπαθούν να την πατρονάρουν και να την υποβαθμίσουν με κάθε ευκαιρία.

Νέα Υόρκη, 1970. Χρόνια μετά την αποφοίτησή τους κι αφού ήρθαν αντιμέτωποι με διάφορες δυσκολίες, η Ruth και ο Martin ζουν στη Νέα Υόρκη με τα δυο τους -πλέον- παιδιά. Ο Martin είναι δικηγόρος σε μεγάλη εταιρεία και η Ruth, μετά από πολλές απορριπτικές απαντήσεις από δικηγορικές εταιρείες, επιλέγει να γίνει καθηγήτρια πανεπιστημίου με ειδίκευση στις διακρίσεις φύλου. Όλα αυτά μέχρι να εμφανιστεί μια υπόθεση φαινομενικά κοινότοπη, αλλά που επί της ουσίας αφορά κάτι πιο βαθύ.

Η υπόθεση αυτή αφορά τον Charles Moritz (Chris Mulkey), έναν ανύπαντρο άντρα που φροντίζει τη μητέρα του και που εξαιτίας αυτού αντιμετωπίζει ένα φορολογικό πρόβλημα. Το σημαντικό, όμως, κομμάτι αυτής της υπόθεσης δεν είναι το φορολογικό, αλλά η αιτία αυτού του προβλήματος, η οποία αφορά το φύλο του ενάγοντος. Έχουμε να κάνουμε, δηλαδή, με μια υπόθεση διάκρισης φύλου που όμως στη συγκεκριμένη περίπτωση γίνεται εις βάρος ενός άνδρα. Η Ruth με την υποστήριξη του συζύγου της και του νομικού διευθυντή της Αμερικανικής Ένωσης Πολιτικών Ελευθεριών (American Civil Liberties Union), Melvin Wulf (Justin Theroux), κερδίζει την υπόθεση στο Ανώτατο δικαστήριο, η οποία αποτελεί την αρχή για την αμφισβήτηση αδικιών με βάση το φύλο τόσο βαθιά ριζωμένων που φαίνονταν μέχρι τότε απολύτως φυσιολογικές.

Πηγή: https://www.filmaffinity.com

Πρόκειται για μια τυπική βιογραφική ταινία που κυλάει εύκολα χωρίς υπερβολές προσφέροντας τροφή για σκέψη στον θεατή. Το κοινό έρχεται σε επαφή με μια εμβληματική προσωπικότητα στο πεδίο της Νομικής και μια υπέρμαχο των ίσων δικαιωμάτων μέσα από ένα συμβάν ορόσημο για την καριέρα της και για την ιστορία της Δικαιοσύνης στις Η.Π.Α.

Η ταινία με απλό τρόπο προβάλλει την ανισότητα που υπάρχει μεταξύ των φύλων, η οποία συχνά γίνεται αποδεκτή και λογίζεται ως δεδομένη από πολλούς. Μάλιστα, αρκετές φορές είναι ακόμα και νόμιμη. Ειδικά στις μέρες μας, που φαινόμενα γυναικοκτονιών, βίας κι αδικίας κατά των γυναικών πληθαίνουν και απασχολούν όλο και περισσότερο την κοινωνία μας, η ταινία αποτελεί ένα καλό παράδειγμα συνειδητοποίησης των διακρίσεων που γίνονται βάσει φύλου και ένα πρότυπο ενθάρρυνσης του αγώνα για έναν πιο δίκαιο κόσμο με ίσα δικαιώματα για όλους.

Κλείνοντας, θα ήθελα να σταθώ σε μια φράση της ταινίας: «Ένα δικαστήριο δεν επηρεάζεται από τις καιρικές συνθήκες της ημέρας, αλλά θα επηρεαστεί από το κλίμα των καιρών του». Με πιο απλά λόγια, η φράση αυτή θέλει να πει πως ο κόσμος εξελίσσεται συνεχώς κι εμείς οφείλουμε να προσαρμοζόμαστε στις νέες συνθήκες. Για αυτό και κάθε εποχή ζητά εκ νέου αναθεώρηση των πραγμάτων και την εξέλιξη ή την αλλαγή τους σε κάτι άλλο. Μέσα σε μια εποχή που η τεχνολογία και η επιστήμη εξελίσσονται ραγδαία είναι ανήκουστο τα ανθρώπινα δικαιώματα να παραγκωνίζονται κι όχι μόνο να μένουν στάσιμα, αλλά να υπονομεύονται με κάθε ευκαιρία. Η ταινία με τίτλο «On the Basis of Sex» θα λέγαμε πως θίγει, μέσα από ένα ιστορικό συμβάν, ένα καίριο πρόβλημα των ημερών μας, το οποίο μας αφορά όλους ανεξαρτήτως φύλου.

 

Τίτλος: On the Basis of Sex (Η Αρχή της Ισότητας)

Σκηνοθέτης: Mimi Leder

Έτος παραγωγής: 2018

Κατηγορία: Βιογραφική Διάρκεια: 120 λεπτά

Μοιράσου το:

Μαρία Γεωργίου

Μαρία Γεωργίου

Γεννήθηκα μια ανοιξιάτικη μέρα στη Θεσσαλονίκη και από τότε πορεύομαι σε αυτήν την πόλη. Η ζωή με έφερε πριν αρκετά χρόνια στο τμήμα Φιλολογίας του Α.Π.Θ. κι από εκεί στο μεταπτυχιακό της Πολιτιστικής Διαχείρισης και Επικοινωνίας επίσης στο Α.Π.Θ. Μια γενική ιδέα για μένα θα έλεγα πως συνοψίζεται σε δύο κεντρικούς άξονες της ζωής μου. Αυτοί είναι ο άνθρωπος −η συμπεριφορά του, οι σχέσεις του, οι πεποιθήσεις του, η ύπαρξή του γενικότερα− και οι τέχνες, καθώς αποτελούν πηγές έμπνευσης, αναστοχασμού και αναθεώρησης τόσο σε προσωπικό, όσο και σε συλλογικό επίπεδο. Στο DREAM ON-line, λοιπόν, μου δίνεται η δυνατότητα να εκφράζομαι και να τοποθετούμαι πάνω σε θέματα που με αφορούν και σχετίζονται με τους δύο αυτούς άξονες.

 

Πρόσφατα

Διαβάστε Περισσότερα

Σχετικά Άρθρα