Η παρουσία του γράφοντος στην ειδική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης για το προτεινόμενο σχέδιο ανάπλασης της ΔΕΘ αποτέλεσε την ιδανική ευκαιρία για να βγει η πένα του από τη ναφθαλίνη.
Το απόγευμα της Τετάρτης 13/11, ο δήμαρχος Αγγελούδης πήρε μία τολμηρή πρωτοβουλία να διοργανώσει μία ανοιχτή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, προσκαλώντας ως εισηγητές τους διοικούντες της ΔΕΘ-Helexpo, Προέδρους των Επιμελητηρίων, εκπροσώπους της Κοινωνίας των Πολιτών, εργαζόμενους της ΔΕΘ και δημάρχους όμορων Δήμων.
Μια πολύωρη Βαβέλ
Ο Στέλιος Αγγελούδης, κατά την εναρκτήρια ομιλία του, παρουσίασε το οριστικό(;) σχέδιο για την πολυαναμενόμενη ανάπλαση της ΔΕΘ, ενός σχεδίου που προϋπήρχε, αλλά τροποποιήθηκε έως έναν βαθμό, λόγω των αντιρρήσεων που έφερε η νέα διοίκηση. Αντιρρήσεις που αποτυπώθηκαν ευκρινώς στις 10 κόκκινες γραμμές που έδωσε στη δημοσιότητα η δημοτική αρχή, θέτοντάς τες ως απαράβατους όρους, προκειμένου να δώσει το πράσινο φως για να προχωρήσουν οι διαδικασίες.
Η ολοκλήρωση της εισήγησης Αγγελούδη λειτούργησε ως εφαλτήριο για να ανοίξει ο χορός της φαγωμάρας μεταξύ των διοικούντων της ΔΕΘ-Helexpo, των επιχειρηματιών, των εργαζόμενων και των πολιτών που πήραν τον λόγο. Όλα αυτά εν είδει μιας μικρογραφίας του τι συμβαίνει στην πόλη τα τελευταία πολλά χρόνια!
Σε ρόλο διαιτητή ντέρμπι που έχει χάσει και λίγο τη μπάλα, ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου, Σπύρος Βούγιας προσπαθούσε να ελέγξει τον χρόνο που είχε οριστεί για τους ομιλητές, η πλειονότητα των οποίων αναλώθηκε στο να απαντήσει στους προηγούμενους ή ακόμα χειρότερα να ανατρέξει σε παρελθοντικά έργα που φυσικά βάλτωσαν για διάφορους λόγους.
Καθήμενος στον εξώστη της αίθουσας και έχοντας πανοραμική θέα προς τα έδρανα, οι διοικούντες της ΔΕΘ-Helexpo, κ. Τζήκας και κ. Ποζρικίδης έμοιαζαν περισσότερο σαν να είναι υπόλογοι σε δίκη, παρά ομιλητές σε ένα έργο πνοής για την πόλη, το οποίο εφόσον γίνει, θα αλλάξει προς το καλύτερο τη φυσιογνωμία του ιστορικού κέντρου.
Αμφότεροι έγιναν αποδέκτες γέλιων και ειρωνικών σχολίων κατά τις τοποθετήσεις τους από τους γνωστούς-άγνωστους αυτής της πόλης που αντιδρούν σε κάθε απόπειρα μετασχηματισμού της.
Ποιος μπορεί να αδικήσει τον πρώην δήμαρχο Ζέρβα, ο οποίος ανέφερε ότι υπάρχουν άνθρωποι στη Θεσσαλονίκη, οι οποίοι έχτισαν πολιτικές καριέρες, παρεμποδίζοντας ή και βαλτώνοντας έργα, τα οποία θα μπορούσαν να διευκολύνουν την καθημερινότητα, αλλά και να μετατρέψουν την πόλη σε έναν σύγχρονο ευρωπαϊκό προορισμό.
Το παράδειγμα του Κυρ-Γιάννη
Και καθώς η πόλη θρηνεί ακόμα την απώλεια του Γιάννη Μπουτάρη, του μόνου ανθρώπου που κατάφερε να την βγάλει από τη βαθιά συντήρηση, καλό είναι να θυμίσουμε ότι ο εκλιπών δεν θεωρείται επιτυχημένος, επειδή επί των ημερών του παραδόθηκε κάποιο μεγάλο έργο υποδομής.
Θεωρείται –και δικαίως- ο πιο αποτελεσματικός δήμαρχος, επειδή κατάφερε μεταξύ άλλων να αποτινάξει από τον Δήμο χρονίζουσες παθογένειες και νοοτροπίες της ελληνικής δημόσιας διοίκησης που κυριαρχούσαν όλα τα προηγούμενα χρόνια. Ταυτόχρονα όμως, έγραψε στα παλαιότερα των υποδημάτων του όλες εκείνες τις φωνές, κομματικές και μη, που ήθελαν μία Θεσσαλονίκη άβουλη, εσωστρεφή, μία πόλη σε δεύτερη μοίρα.
Το Δημοτικό Συμβούλιο, ως όφειλε, τίμησε τη μνήμη του Κυρ-Γιάννη με ενός λεπτού σιγή, ένα άδειο έδρανο και εννέα λευκά τριαντάφυλλα στη θέση του, όσα και τα χρόνια που παρέμεινε στην κεφαλή του Δήμου.
Και ενώ ούτε ένα, ούτε δύο, αλλά τρία δημοτικά συμβούλια –τρεις διοικήσεις- και οι τρεις τελευταίοι πρωθυπουργοί έχουν ταχθεί υπέρ της ανάπλασης της ΔΕΘ στη φυσική της έδρα, το κέντρο της Θεσσαλονίκης, κάποιοι ακόμα επαναφέρουν το ζήτημα της μετεγκατάστασης της έκθεσης κάπου αλλού. Χωρίς κανένα σχέδιο, μόνο και μόνο για να προκαλέσουν εντυπώσεις.
Άλλοι βέβαια έχουν προσφύγει, ως συνήθως, στο Συμβούλιο της Επικρατείας, το οποίο θα εξετάσει σε λίγες μέρες την αίτηση ακύρωσης του Προεδρικού Διατάγματος που προβλέπει την ανάπλαση του εκθεσιασκού συγκροτήματος…
Έργο-σταθμός για τη Θεσσαλονίκη του 2030
Στα του έργου, η αρχική πρόταση για την ανάπλαση, σαφώς και είχε ατέλειες, ειδικά σε ό,τι αφορά τη συνολική έκταση του προς κάλυψη πρασίνου και του συνολικού εμβαδού των κτιρίων. Για αυτό και η δημοτική αρχή έβαλε εύλογα τις δικές της κόκκινες γραμμές -ανεπαρκείς για κάποιους- οι οποίες όμως έγιναν σεβαστές από την πλευρά της ΔΕΘ-Helexpo.
Όπως προανήγγειλε ο κ. Αγγελούδης, το επόμενο βήμα είναι η υπογραφή μιας προγραμματικής σύμβασης μεταξύ Δήμου και ΔΕΘ-Helexpo, η οποία θα διασφαλίζει ότι θα υλοποιηθούν και οι 10 προτάσεις της δημοτικής αρχής.
Εφόσον λοιπόν ξεπεραστεί κι αυτός ο γραφειοκρατικός σκόπελος, ο Δήμος Θεσσαλονίκης θα καταστεί ένας κομβικός σύμμαχος για τη διαμόρφωση αυτού του mega-project που θα γίνει πραγματικότητα μέσω της Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).
Άλλωστε, η σημερινή διοίκηση έδωσε τη δική της μάχη για την παραχώρηση των 12 στρεμμάτων της Αγίας Φωτεινής, εξέλιξη που έχει ήδη δρομολογηθεί με τη συμβολή του Υπουργείου Άμυνας. Αυτά τα στρέμματα θα αποτελέσουν μέρος του σχεδίου ανάπλασης της ΔΕΘ, ενώ σταδιακά ο Δήμος θα διεκδικεί και περισσότερες εκτάσεις του Γ’ Σ.Σ., όπως παραδέχτηκε ο κ. Αγγελούδης.
Εάν δεν προκύψουν άλλα προβλήματα, οι κατασκευαστικές εργασίες αναμένεται να ξεκινήσουν στα τέλη του 2026 και να ολοκληρωθούν μέσα σε μια πενταετία, σύμφωνα με τον CEO της ΔΕΘ-Helexpo, Κυριάκο Ποζρικίδη.
Ο απογοητευμένος Δήμαρχος και η γάγγραινα της διαίρεσης
Eπιστρέφοντας στα όσα έλαβαν χώρα στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου, θα ήταν παράλειψη να μην πιστώσουμε στη δημοτική αρχή την καλή της πρόθεση, αναφορικά με τη διοργάνωση μιας τόσο ανοιχτής και συμμετοχικής συνεδρίασης, όπως αυτή που έγινε το απόγευμα της Τετάρτης.
Είναι γεγονός άλλωστε ότι σε αυτήν την πόλη, οι αποφάσεις για τα έργα υποδομής συνήθως λαμβάνονται πίσω από κλειστές τεχνοκρατικές πόρτες, μακριά από τον παλμό της κοινωνίας και δίχως να προηγείται ιδιαίτερη δημόσια διαβούλευση.
Αυτό είναι κάτι που δικαιολογεί εν μέρει την καχυποψία πολλών, αλλά δεν μπορεί να αποτελεί μία διαρκή αφορμή για κάθε λογής συνωμοσιολογικές θεωρίες. Δεν γίνεται τα ίδια -ως επί το πλείστον- πρόσωπα και οι ίδιες συλλογικότητες να σηκώνουν επί μονίμου βάσεως τα λάβαρα της επανάστασης, ενεργώντας σε τελική ανάλυση εις βάρος της ίδιας της πόλης.
Από τα στιγμιότυπα που ξεχώρισα στην εν λόγω συνεδρίαση ήταν η ειλικρινής απογοήτευση που διέκρινα στη γλώσσα του σώματος του δημάρχου, όταν η ανδροκρατούμενη συζήτηση γύρω από το έργο της ανάπλασης, άρχισε να εκτραχύνεται και οι προσωπικές επιθέσεις να διαδέχονται η μία την άλλη.
Η συνεδρίαση δεν έγινε για να αλλάξει κάτι σημαντικό στον σχεδιασμό της ανάπλασης. Ούτως ή αλλως, αυτός είχε συμφωνηθεί νωρίτερα με την αποδοχή από πλευράς ΔΕΘ-Helexpo των κόκκινων γραμμών που έθεσε ο Δήμος. Η συνεδρίαση πραγματοποιήθηκε ως μία ύστατη προσπάθεια να καμφθούν οι αντιστάσεις και οι αμφιβολίες γύρω από ένα έργο που θα έπρεπε να ενώνει και όχι να διχάζει τη Θεσσαλονίκη. Είχε στόχο να λειτουργήσει ως μία γέφυρα επικοινωνίας μεταξύ συμπαθούντων και διαφωνούντων. Αντ’ αυτού, δεν έγινε καν σεβαστός ο χώρος που φιλοξένησε τον δημόσιο αυτόν διάλογο.
Είδαμε τι πάθαμε με το μετρό και ακόμα να πάρουμε το μάθημά μας. Φτάσαμε στο σημείο να μας διχάζει ακόμα και ένα λογότυπο. 15 μέρες πριν από την επίσημη πρώτη, ας ελπίσουμε ότι η εύρυθμη λειτουργία του μετρό θα αποκαταστήσει το αίσθημα εμπιστοσύνης προς τους θεσμούς της πόλης και θα είναι μόνο η αρχή στην εξελικτική πορεία νέων υποδομών που έλειπαν τόσα χρόνια από τη Θεσσαλονίκη.