Με πυξίδα της τη δημιουργία ενός δίκαιου και ισότιμου εργασιακού περιβάλλοντος, η Effie Bersoux, ιδρύτρια της GrowthGirls, έχει καταφέρει να συνδυάσει τη δυναμική της επιχειρηματικότητας στον χώρο του marketing, με την ανάγκη για κοινωνική αλλαγή. Ηγείται πρωτοβουλιών που προάγουν την ισότητα, όπως η εφαρμογή της άδειας εμμηνόρροιας και η οικονομική υποστήριξη για προϊόντα περιόδου, αποδεικνύοντας έμπρακτα πως η καινοτομία δεν αφορά μόνο την αγορά.
Μιλώντας μαζί μας, μοιράστηκε το όραμά της πίσω από την GrowthGirls, τις προκλήσεις της γυναικείας επιχειρηματικότητας και τις πολιτικές που μπορούν να φέρουν ουσιαστική αλλαγή. Αυθεντική και πρωτοπόρος, η Έφη είναι μια επιχειρηματίας που αφουγκράζεται την εταιρική κοινωνική της ευθύνη, και την ευχαριστούμε!
Σχετικά με την ιδέα της GrowthGirls
– Πώς γεννήθηκε η ιδέα για την ίδρυση της GrowthGirls και ποιο ήταν το όραμα πίσω από την εταιρεία, όταν την ξεκινήσατε το 2019;
– Η απόφαση να δημιουργήσω τη δική μου εταιρεία γεννήθηκε από την ανάγκη μου να έχω τον έλεγχο και την ευθύνη όλων των σημαντικών αποφάσεων που αφορούν τα έργα marketing που αναλαμβάνουμε, αλλά και τον τρόπο που δουλεύουμε πάνω σε αυτά. Συνδυάζοντας αυτή την επιθυμία με έναν σκοπό που με γεμίζει και με εκφράζει βαθιά, τη γυναικεία ενδυνάμωση, δημιούργησα τη GrowthGirls.
Πολιτική άδειας εμμήνου ρύσεως
– Τι σας ενέπνευσε να εφαρμόσετε την πολιτική της πληρωμένης άδειας εμμηνόρροιας στην εταιρεία σας; Είναι κάτι που συζητιέται εντονότερα στο εξωτερικό, ή προήλθε από προσωπική σας εμπειρία; Πιστεύετε ότι η Ισπανία, ως η μόνη χώρα στην Ε.Ε. που έχει εφαρμόσει μια τέτοια πολιτική, μπορεί να αποτελέσει παράδειγμα για άλλες χώρες;
– Πολλά μέτρα υπέρ των γυναικών έχουν ξεκινήσει από προσωπικές εμπειρίες γυναικών σε θέσεις αποφάσεων. Πρόσφατα, στη Βρετανία, ξεκίνησε κοινοβουλευτική εξέταση για τις συνθήκες τοκετού, έπειτα από την προσωπική εμπειρία της Maria Caulfield, υφυπουργού Υγείας, όταν γέννησε την κόρη της. Με παρόμοιο τρόπο, η αφορμή για την καθιέρωση της άδειας έμμηνου ρύσεως ήρθε από τη δική μου προσωπική εμπειρία και από όλα όσα έβλεπα να περνούν πολλές γυναίκες συνάδελφοί μου.
Η βασική αρχή πίσω από αυτό το μέτρο είναι η ειλικρίνεια: ανεπίσημα, πάντα υποστηρίζαμε μια συνάδελφο όταν δεν ήταν στο 100% των δυνάμεών της. Γιατί να μην το κάνουμε επίσημο; Γιατί να μην πούμε τα πράγματα με το όνομά τους, χωρίς φόβο ή προκατάληψη; Γιατί να αναγκάζεται μια γυναίκα να ζητά “χάρες” ή να υπομένει και να προσποιείται, για να μην θεωρηθεί ότι δεν ανταποκρίνεται στις επαγγελματικές της υποχρεώσεις;
Με την επίσημη καθιέρωση της άδειας, δείχνουμε ότι δεν είναι “χάρη”, αλλά δικαίωμα. Στέλνουμε το μήνυμα ότι η επαγγελματική αξία μιας γυναίκας δεν επηρεάζεται από την ανάγκη της να λείψει για κάποιες ώρες. Κάθε νέο μέτρο λειτουργεί ως πιλότος για την ευρύτερη εφαρμογή του. Η εμπειρία από την Ισπανία δείχνει ότι όλοι έχουμε να μάθουμε πολλά, ώστε να βρούμε τον καλύτερο τρόπο να εφαρμόσουμε το μέτρο αυτό σε μεγαλύτερη κλίμακα.
Αύξηση παραγωγικότητας και ψυχική ευημερία των εργαζομένων
– Έχετε δηλώσει ότι η εφαρμογή της άδειας εμμήνου ρύσεως έχει συμβάλει στην παραγωγικότητα της ομάδας σας, με την έμφαση στη σωματική και πνευματική ανάπαυση. Με βάση αυτό, ποια είναι η γνώμη σας για τα πιλοτικά προγράμματα μείωσης των ωρών εργασίας ή τετραήμερης εργασίας που βλέπουμε να εφαρμόζονται στην Ευρώπη;
– Αν μιλήσω προσωπικά, δεν θα είχα καταφέρει ποτέ να δημιουργήσω τη δική μου εταιρεία, που αναπτύχθηκε με τόσο μεγάλη επιτυχία, αν δούλευα μόνο τέσσερις ημέρες την εβδομάδα ή λίγες ώρες κάθε μέρα. Ήταν δική μου επιλογή, την οποία έκανα με σεβασμό προς την πνευματική και σωματική μου υγεία. Ας αποδεχτούμε ότι δεν ισχύουν τα ίδια για όλους. Δεν έχουν όλοι τις ίδιες δυνάμεις, τις ίδιες φιλοδοξίες ή τον ίδιο ορισμό για το τι σημαίνει “ισορροπία ζωής-εργασίας”. Το ιδανικό σε μια κοινωνία είναι να προσφέρονται επιλογές και να υπάρχει χώρος για όλους, χωρίς να διαταράσσεται η οργάνωση και η λειτουργία της.
Και, φυσικά, δεν είναι κακό οι κοινωνίες να επανεξετάζουν τέτοια ζητήματα κάθε τόσο. Ας μην ξεχνάμε ότι και το 8ωρο κάποτε καθιερώθηκε για να προστατέψει τους εργαζόμενους από την υπερεργασία, δεν υπήρχε πάντα.
Χορηγία των 20 ευρώ για τα προϊόντα περιόδου
– Μέρος της εταιρικής σας κουλτούρας είναι να στηρίζετε τις εργαζόμενες με τη μηνιαία χορηγία των 20 ευρώ για τα προϊόντα περιόδου, και έχετε υποστηρίξει ότι τέτοιες χορηγίες θα έπρεπε να προσφέρονται από το κράτος. Ποια είναι η γνώμη σας για τον “ροζ φόρο” (pink tax) σε τέτοια είδη πρώτης ανάγκης, και τη γενικότερη οικονομική επίπτωση που έχει στις γυναίκες;
– Η μηνιαία αυτή χορηγία από την εταιρεία μου έχει συμβολικό χαρακτήρα. Δεν θα εκφράσω προσωπική άποψη, θα μοιραστώ μόνο κάποια δεδομένα και ο καθένας ας βγάλει τα δικά του συμπεράσματα:
- Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει δώσει τη δυνατότητα στα κράτη μέλη να πωλούν τα προϊόντα περιόδου με μηδενικό ΦΠΑ. Επομένως, ο “ροζ φόρος” μπορεί να καταργηθεί!
- Στη Μεγάλη Βρετανία, ο φόρος στα προϊόντα περιόδου έχει αφαιρεθεί πλήρως. Απόδειξη ότι είναι εφικτό στην πράξη!
- Στη Σκωτία, με τον νόμο Period Products Act, τα προϊόντα περιόδου παρέχονται δωρεάν από το κράτος. Απόδειξη ότι είναι εφικτό να διατίθενται και δωρεάν!
- Στην Ελλάδα, ο φόρος στα προϊόντα περιόδου παραμένει στο 24%, ενώ στο χαρτί υγείαςείναι μόλις 6%. Τι αποδεικνύει αυτό; Το αφήνω στην κρίση σας.
Έμφυλο μισθολογικό χάσμα
– Με αφορμή την Ημέρα Ισότητας Αμοιβής, είναι γεγονός ότι το έμφυλο μισθολογικό χάσμα εξακολουθεί να υφίσταται. Τι απαντάτε στο επιχείρημα ότι η εφαρμογή πολιτικών, όπως η άδεια εμμηνόρροιας, μπορεί να αποθαρρύνει κάποιες εταιρείες από το να προσλάβουν ή να προάγουν γυναίκες;
– Σε μια αγορά όπου υπάρχει κρίση στην εύρεση ταλέντου, αν οι εταιρείες επιλέγουν να μην προσλαμβάνουν ικανούς ανθρώπους μόνο και μόνο επειδή είναι γυναίκες, ας το κάνουν. Είναι ο πιο σίγουρος τρόπος να μείνουν πίσω από τον ανταγωνισμό τους.
Γυναικεία Επιχειρηματικότητα
– Ως ηγετική φιγούρα στη γυναικεία επιχειρηματικότητα, ποια είναι κατά τη γνώμη σας τα μεγαλύτερα εμπόδια που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες που δραστηριοποιούνται στον χώρο του growth marketing; Είναι οι όροι της επιχειρηματικότητας πιο ευνοϊκοί στο εξωτερικό;
– Όσο πιο προηγμένη είναι μια κοινωνία, τόσο λιγότερες προκαταλήψεις συναντάς. Και όσο περισσότερα ισχυρά γυναικεία πρότυπα υπάρχουν, τόσο περισσότερο ενδυναμώνονται οι γυναίκες. Χωρίς να ανατρέξουμε σε μελέτες ή αναλύσεις, αρκεί να σκεφτούμε το εξής απλό: πόσο διαφορετικά φαντάζεστε ότι αντιμετωπίζεται μια γυναίκα CEO σε μια χώρα με γυναίκα πρωθυπουργό; Οι συνειρμοί είναι εντελώς διαφορετικοί.
Στην Ελλάδα, μέσα σε λίγα χρόνια, οι γυναίκες πέρασαν από το να μην έχουν δικαίωμα ψήφου στο να βρίσκονται στο τιμόνι σημαντικών αποφάσεων. Πρόκειται για ένα τεράστιο άλμα, και είναι λογικό η κοινωνία να χρειάζεται χρόνο για να προσαρμοστεί. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι θα βάλουμε φρένο στις φιλοδοξίες μας περιμένοντας την κοινωνία να αλλάξει. Προχωράμε στον δρόμο που άνοιξαν οι προηγούμενες γυναίκες και ανοίγουμε τον δρόμο για τις επόμενες. Έτσι μειώνουμε τον χρόνο που χρειάζεται για να έρθει η πραγματική αλλαγή.
O Ρόλος του Κράτους
– Ποιο είναι το προσωπικό σας μήνυμα για τις πρωτοβουλίες που μπορούν να αναλάβουν οι επιχειρήσεις, όπως η δική σας, αλλά και για τον ενεργό ρόλο που θα έπρεπε να αναλάβει το κράτος στη θεσμοθέτηση παρόμοιων πολιτικών για την ενίσχυση της ισότητας των φύλων;
– Γνωρίζω ότι πολλές γυναίκες αισθάνονται άβολα με τις υποχρεωτικές ποσοστώσεις. Πιστεύουν ότι μειώνεται η αξία μας όταν “επιβάλλεται” η παρουσία μας, όπως στην εθνική διάταξη για το 25% συμμετοχής γυναικών στα διοικητικά συμβούλια των εισηγμένων εταιρειών (που σύντομα θα ανέβει στο 33%).
Φυσικά, το να είσαι γυναίκα δεν σε κάνει αυτόματα άξια. Όμως, αν σκεφτούμε τις αλυσιδωτές αρνητικές συνέπειες από την έλλειψη γυναικών στα κέντρα αποφάσεων, μπορούμε να αντιληφθούμε πόσο τέτοια μέτρα ωφελούν όχι μόνο τις γυναίκες, αλλά το σύνολο της κοινωνίας.
Σας παραπέμπω να διαβάσετε ανεξάρτητες έρευνες από κορυφαίους οικονομικούς οργανισμούς. Στο σύνολό τους έχουν αποδείξει ότι η συμμετοχή των γυναικών οδηγεί στην ανάπτυξη και στην αύξηση του συνολικού πλούτου.
Συνέντευξη: Λεωνόρα Χριστοφοράκη